اندروید باکس(TV Box) چیست؟

اندروید باکس(TV Box) چیست؟
دستگاه اندروید باکس چیست؟ اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم. هر چند امروزه با...

حالا اگر ما هم دلمان تلویزیون هوشمند بخواهد باید چه کنیم؟ آیا فقط مجبوریم هزینه زیادی بکنیم و تلویزیون قدیمی خود را با تلویزیون های هوشمند امروزی جایگزین کنیم یا راه حل مناسب تری هم برای این کار وجود دارد؟ نگران این مساله نباشید چون برای این مشکل یک راه حل بسیار ارزان و به صرفه وجود دارد و آن هم خرید اندروید باکس است!

تبدیل-تلویزیون-معمولی-به-تلویزیون-هوشمند-اسمارت-با-اندروید-باکس

فکر می کنم الان متوجه شده باشید که اندروید باکس چیست و کاربرد اندروید باکس چیست. اگر هم متوجه نشده اید باید بگوییم اندروید باکس که به نام های تی وی باکس و تسکو باکس (البته برای برند تسکو) هم شاید با آن برخورد کرده باشید وسیله ای بسیار کوچک است که از نظر قیمت بسیار به صرفه تر از تعویض تلویزیون قدیمی شما خواهد بود و از طرفی تمامی امکاناتی که در یک تلویزیون هوشمند وجود دارد را نیز در خود قرار داده است.

شاید برایتان سوال باشد که وقتی می گوییم تهیه یک دستگاه اندروید باکس از نظر اقتصادی بسیار بهینه تر از تعویض تلویزیون است یعنی چه؟ مگر چقدر تفاوت قیمت وجود دارد؟ باید بدانید که اندروید باکس هایی مانند تسکو باکس که تولید شرکت به نام و مطرح تسکو است را می توانید با قیمتی در حدود یک میلیون و دویست تا یک میلیون و چهارصد هزار تومان خریداری کنید و اگر این قیمت را با قیمت یک تلویزیون هوشمند مقایسه کنید متوجه صرفه اقتصادی آن خواهید شد!

حالا که با اندروید باکس و کاربرد آن آشنا شدیم باید ببینیم که بهترین اندروید باکس ساخت ایران که توسط شرکت های داخلی تولید شده است کدام است و سپس به معرفی چند نوع از این تی وی باکس ها می پردازیم تا در نهایت ببینیم بهترین اندروید باکس که هم از نظر اقتصادی به صرفه باشد و هم از نظر سخت افزاری و امکانات قابل قبول تر باشد کدام است تا در انتخاب بهترین اندروید باکس مناسب خود به درستی اقدام کنید.

سوال: اندروید باکس چیست ؟

همانطور که در بالاتر نیز اشاره ای کردیم در پاسخ به این سوال که اندروید باکس یا تی وی باکس چیست باید گفت که اندروید باکس یک دستگاه کوچک است با امکانات فوق العاده که تلویزیون های غیر هوشمند و حتی در بعضی از این اندروید باکس ها حتی تلویزیون هایی که فقط خروجی RCA دارند را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل می کند که تمام قابلیت هایی که یک دستگاه اندرویدی دارد را به این تلویزیون های قدیمی اضافه می کند.
اصطلاحا به هر دستگاهی که در داخل خود از سیستم عامل اندروید استفاده کند و بتوان آن دستگاه را به تلویزیون وصل کرد، یا به صورت دیگر هر دستگاهی که بتواند Android TV OS را اجرا کند، اندروید باکس تلویزیون گفته می شود.

کاربرد اندروید باکس چیست؟

هر چند در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم اما بد نیست برای تکمیل شدن مقاله مجدد به این موضوع که کاربرد اندروید باکس چیست؟ اشاره کنیم.

کاربرد-اندروید-باکس

بگذارید ببینیم تلویزیون هوشمند یعنی چه؟ تلویزیون هوشمند به تلویزیونی گفته می شود که قابلیت وصل شدن به اینترنت در آن وجود داشته باشد و از طریق اینترنت می توانید بر روی آن اقدام به نصب نرم افزارهای سیستم عامل اندروید کنید. اما نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که تمام تلویزیون ها هوشمند نیستند و از طرفی نمی توان روی آنها سیستم عامل اندروید را نصب کرد. کارایی اندروید باکس در اینجا خود را نشان می دهد. خبر خوب این که اگر در منزل تلویزیون اسمارت ندارید و به خاطر بالا بودن هزینه خرید تلویزیون هوشمند، امکان خرید آن نیز برای شما میسر نیست بهترین راه حل برای شما استفاده از اندروید باکس خواهد بود. امکانات اندروید باکس به قدری زیاد است که تقریبا هر چیزی که شما از تلویزیون خود انتظار داشته باشید را به شما خواهد داد.

با متصل کردن اندروید باکس به تلویزیون های معمولی، تلویزیون قدیمی شما تبدیل به یک دستگاه کاملا هوشمند خواهد شد. به همین دلیل تمام امکانات آنلاینی که نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار خواهد گرفت و از طرفی چون سیستم عامل اندروید بر روی این دستگاه نصب شده است، همانند یک گوشی هوشمند، تمامی نرم افزارها و برنامه های آفلاینی که نیاز به اینترنت ندارند را نیز بسته به نسخه سیستم عامل اندروید باکس می توانید بر روی این دستگاه نصب کنید.
کاربردهای اندروید باکس به همین موارد ختم نمی شود و در ادامه مقاله بیشتر با کاربردهای اندروید باکس آشنا خواهیم شد.

بررسی معایب اندروید باکس

تا به اینجا هر چقدر صحبت کردیم از مزایا و کاربردهای اندروید باکس گفتیم و بررسی کردیم که اندروید باکس چیست و کاربرد اندروید باکس چیست. اما همانطور که می دانید هر دستگاهی هر چقدر هم که کاربردی باشد معایبی نیز ممکن است داشته باشد. اکنون می خواهیم ببینیم این جعبه جادویی با این همه امکانات، محدودیتی نیز دارد یا نه و اگر محدودیتی وجود دارد آن را برای شما بازگو کنیم تا اگر قصد تهیه یک اندروید باکس را برای منزل خود داشتید، با دید بازتری برای خرید اقدام کنید و چیزی از شما پوشیده نماند.

معایب-اندروید-باکس

  • تاخیر در ارسال اطلاعات

اگر بخواهیم ایرادات اندروید باکس را برای شما بیان کنیم، شاید بتوان گفت تنها ایرادی که اندروید باکس ها دارند تاخیر چند ثانیه ای آن است. ترکیب یک اندروید باکس با تلویزیون های قدیمی، یکپارچگی کمتری را نسبت به یک تلویزیون هوشمند به وجود خواهد آورد. به همین دلیل امکان دارد در برخی از مدل های اندروید باکس سرعت انتقال اطلاعات بین اندروید باکس و تلویزیون کمتر باشد و همین امر یک مقدار باعث کندی عملکرد شود. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع این تاخیر وجود ندارد، اما باز هم مد نظر داشتن این مورد خالی از لطف نیست.

تاخیر-در-ارسال-اطلاعات-در-اندروید-باکس

نسخه اندروید مناسب و سازگاری که برای تلویزیون های هوشمند طراحی شده و بر روی آنها نصب شده است، اندرویدی به نام TV OS است. دلیل استفاده از این نسخه خاص بر روی تلویزیون های هوشمند برای این است که همانطور که از نام این نسخه مشخص است، مختص تلویزیون ساخته شده است و کار با کنترل تلویزیون را بسیار راحت می کند. 

اما با تمام اینها این سیستم عامل محدودیت هایی نیز ایجاد می کند. مشکل اینجاست که برنامه هایی که برای تلویزیون های هوشمند طراحی شده اند به صورتی ایجاد می شوند که با کنترل تلویزیون بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. به همین دلیل زمانی مشکل به وجود می آید که بخواهیم برنامه ای را نصب کنیم که برای تلویزیون هوشمند طراحی نشده باشد. این زمان دو مشکل پیش می آید:
اول این که معمولا این برنامه ها را نمی توانید در پلی استور اندروید مختص TV OS پیدا کنید و دوم این که حتی اگر این برنامه را پیدا و نصب کنید کار با این برنامه سخت خواهد بود.

شاید بگویید می شود فایل apk آن را به صورت جداگانه دانلود کرد و آن را ساید لود و نصب کرد، با این وجود در نهایت برنامه ای را که به این صورت نصب می کنید بر روی هوم اسکرین ظاهر نخواهد شد و برای این که این برنامه بر روی هوم اسکرین ظاهر شود می توانید از طریق برنامه TV repo ، برنامه هایی که برای اندروید TV OS طراحی نشده باشند و شما آنها را به این صورت نصب کرده باشید را روی صفحه شورتکات کنید. این کار امکان پذیر است اما همانطور که گفتیم در نهایت به خاطر این که این برنامه ها برای TV OS طراحی نشده اند و اصطلاحا برای آنها بهینه نشده اند، کار با آنها سخت خواهد بود.

البته گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که شما می توانید از اندروید خام هم به جای اندروید TV OS بر روی تلویزیون های هوشمند استفاده کنید. این کار یک مزیت برای شما ایجاد می کند و آن هم این که با این کار شما به همه برنامه های پلی استور دسترسی خواهید داشت. اما از طرفی چون اندروید خام چیزی نیست که برای تلویزیون طراحی شده است، به همین دلیل کار با آن با کنترل کمی پیچیده تر خواهد بود.

  • استفاده از موس در اندروید باکس

تقریبا تمامی اندروید باکس ها به خاطر داشتن پورت USB امکان متصل کردن وسایلی مانند ماوس و کیبورد ، هارد و این گونه وسایل را دارند، به همین دلیل با استفاده از موس و کیبورد، استفاده از برنامه های نصب شده بسیار راحت تر خواهد شد و در اندروید باکس ها الزام استفاده از کنترل برای کار با برنامه های نصب شده در این دستگاه ها از بین خواهد رفت.

استفاده-از-موس-در-اندروید-باکس

قابلیت های اندروید باکس

در کنار هم قرار گرفتن اینترنت و تلویزیون باعث تغییرات عظیمی در صنعت سرگرمی شده است. تصور کنید شما تلویزیونی دارید که با آن به دنیایی از فیلم و موسیقی دسترسی دارید، هر محتوایی که در ذهن شما است را می توانید در آن تماشا کنید، جدیدترین، بروزترین و جذاب ترین بازی های مورد علاقه خود را در آن اجرا و بازی کنید، به موسیقی مورد علاقه خودتان گوش دهید و چندین و چند کار دیگر که البته تمام اینها در یک صفحه بزرگ و با کیفیت به نام تلویزیون، نه در صفحه کوچکی مانند صفحه موبایل یا تبلت!

اندروید باکس یا همان تی وی باکس امکانات فوق العاده ای را نسبت به یک تلویزیون معمولی در اختیار شما قرار خواهد داد. برخی از قابلیت هایی که با داشتن یک تی وی باکس به آن دست خواهید یافت این است که خواهید توانست به گشت و گذار در اینترنت بپردازید، با استفاده از آن خرید انجام دهید ، به مطالعه اخبار بپردازید، شبکه های اجتماعی خود را مرور کنید و بسیاری از امکانات دیگر که مانند موبایل، همگی در یک دستگاه کوچک قرار داده شده اند.

استفاده از اندروید باکس و اتصال آن به تلویزیون، در واقع به شما دستگاهی خواهد داد که تمامی قابلیت های موبایل در آن وجود داشته باشد و به دلیل این که سیستم عامل نصب شده بر روی موبایل و اندروید باکس هر دو اندروید است، از نظر سیستم عامل نیز یک محیط شبیه به موبایل برای شما ایجاد خواهد شد. به همین دلیل هر برنامه ای که شما بر روی گوشی خود اجرا می کنید را خواهید توانست بر روی تلویزیون خود نیز داشته باشید، به تماشای آنلاین فیلم بپردازید، وب گردی کنید بازی های اندرویدی را نصب و اجرا کنید و حتی به صورت خاص می توانید برای کلاس های آنلاینی مانند شاد و اسکای روم نیز با استفاده از وب کم، امکان ارسال تصویر را نیز به آن اضافه کنید.

اندروید باکس ها نیز مانند گوشی از نظر سخت افزاری با هم متفاوت هستند، بنابراین می توانید بهترین اندروید باکس برای بازی را در بین آنهایی که قطعات سخت افزاری قوی تری دارند انتخاب کنید و بدون این که به کنسول نیاز داشته باشید با تلویزیونتان به بازی بپردازید. بعضی از اندروید باکس ها قابلیت اضافه کردن سیم کارت را نیز به شما خواهند داد که این قابلیت باعث می شود که نیازی نباشد تی وی باکس را به صورت جداگانه به اینترنت متصل کنید.
اگر به صورت کلی بخواهیم بیان کنیم تنوع اندروید باکس ها در بازار زیاد است، همچنین از طرفی امکانات آنها نیز در برخی مواقع متفاوت است. به همین خاطر نسبت به نیاز خود می توانید مناسب ترین گزینه را در بازار پیدا کرده و انتخاب کنید.

  • مصرف اینترنت اندروید باکس

مصرف اینترنت اندروید باکس مستقیما به میزان استفاده شما از اینترنت و سایت هایی که از آنها استفاده می کنید دارد. همانطور که اطلاع دارید اینترنت مصرفی بعضی از برنامه های داخلی به صورت کاملا رایگان است و هیچ گونه مصرف اینترنتی برای شما در بر نخواهد داشت، بنابراین تفاوتی ندارد که از این برنامه در گوشی موبایل استفاده کنید یا در اندروید باکس، در هر صورت استفاده از این برنامه ها از اینترنت شما کسر نخواهد کرد.

مصرف-اینترنت-در-اندروید-باکس

البته ناگفته نماند که میزان مصرف اینترنت در برخی از برنامه ها ممکن است در بستر سرویس دهی یک اینترنت مانند اینترنت مخابرات رایگان باشد اما در سرویس های دیگری مانند شاتل، آسیاتک و ... هزینه بر باشد.
به عنوان مثال در برنامه هایی مانند نماوا و فیلیمو بعد از خرید اشتراک نرم افزارها، می توان در برخی از سرویس دهنده های اینترنت به صورت نامحدود و رایگان از آنها استفاده کرد. بعضی از برنامه ها و سایت های داخلی دیگر نیز مصرف اینترنت را به صورت نیم بها محاسبه می کنند، یعنی به عنوان مثال اگر حجم یک فیلم در این سایت ها یک گیگابایت باشد، به اندازه 500 مگابایت حجم اینترنت شما مصرف خواهد شد.

البته قوانینی که در بالا گفته شد ممکن است تغییر کند، یعنی شاید مصرف اینترنت یک برنامه امسال به صورت رایگان باشد اما سال بعد مصرف اینترنت آن به صورت نیم بها محاسبه شود. به همین دلیل بد نیست تا قوانین مربوط به حجم اینترنت مصرفی آنها را هر چند وقت یک بار مطالعه کنید. برخی اوقات ممکن است شرکت های فروشنده اندروید باکس برای بالا بردن فروش خود و همینطور جلب رضایت مشتریانشان دست به ارائه اشتراک رایگان اینترنت و یا اشتراک زمان دار فیلیمو و نماوا بزنند. اندروید باکس تسکو مدل تب اکو Tab ECO و اندروید باکس تسکو مدل Tab 100 Plus از جمله اندروید باکس هایی هستند که اشتراک فیلیمو و نماوا را نیز به صورت رایگان به همراه دستگاه خود ارائه می دهند.

در نهایت این نکته را بدانید که مصرف اینترنت در این دستگاه ها و گوشی همراه شما تفاوتی ندارد و به عنوان مثال اگر تماشای یک فیلم در گوشی همراه شما نیاز به یک گیگابایت حجم اینترنت دارد، برای تماشای همین فیلم در اندروید باکس نیز به همان میزان اینترنت نیاز خواهید داشت. در واقع قوی و ضعیف بودن اندروید باکس در میزان مصرف اینترنت هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

بهترین اندروید باکس در ایران

وقتی از بهترین اندروید باکس نام می بریم قاعدتا باید انتظار بیشترین قیمت ها را هم داشته باشیم. البته شرکت های زیادی وجود دارند که دستگاه های اندروید باکس متنوعی را با خصوصیات و قیمت های متفاوت روانه بازار کرده اند. اما وقتی از نظر سخت افزاری و اصطلاحا به دید خریدارانه به آنها نگاه می کنیم، می بینیم که برخی از برندها و بعضی از مدل ها قیمت های بسیار اقتصادی تری را برای دستگاه های خود در نظر گرفته اند.

بهترین-اندروید-باکس

اندروید باکس ایرانی

همانطور که از نام آن مشخص است، اندروید باکس ایرانی محصولی است که در داخل خود کشور و به دست متخصصان داخلی تولید می شود و به همین دلیل به صورت کامل و بدون هیچ مشکلی از سیستم عامل های سفارشی فارسی پشتیبانی می کنند.

بهترین-اندروید-باکس-ایرانی

برای این که یک انتخاب مناسب داشته باشید بهترین اندروید باکس که هم از نظر قیمت و هم از نظر سخت افزاری مناسب ترین انتخاب را انتخاب کنید، تصمیم گرفتیم تا تعدادی از بهترین اندروید باکس های موجود در بازار داخلی را به شما معرفی کنیم :

  • اندوید باکس تسکو یا همان تسکو باکس

یکی از شرکت های به نام و مشهور ایرانی که تقریبا تمامی افراد با آن آشنایی دارند تسکو است. 
این شرکت محصولات متعدد و فراوانی را تولید می کند که یکی از این محصولات اندروید باکس یا همان تسکو باکس است. این محصول به صورت کامل در داخل کشور تولید می شود و به همین دلیل به صورت کامل و بدون مشکل از زبان فارسی پشتیبانی می کند.
دو نمونه اندروید باکس توسط شرکت تسکو تولید می شود که اولین مورد با نام اندروید باکس تسکو مدل Tab 100 Plus و دومین مورد با نام تسکو باکس تسکو مدل Tab ECO به بازار عرضه شده اند.

اندروید-باکس-تسکو-باکس-برند-تسکو

مشخصات سخت افزاری تسکو باکس Tab ECO

این اندروید باکس از پردازنده مرکزی با تکنولوژی 12 نانومتر Quad-core ARM Cortex-A53 استفاده می کند و به پردازنده گرافیکی G31 مجهز شده است. Tab ECO دارای دو گیگابایت حافظه رم DDR3 و 16 گیگابایت حافظه داخلی است. همچنین مجهز به سیستم عامل اندروید 10 بوده که تقریبا نسخه به روزی به حساب می آید.
این محصول دارای دو عدد پورت USB، دو عدد پورت HDMI ، یک عدد پورت AUX و یک عدد پورت AV است که نشان دهنده توانایی اتصال این دستگاه به انواع تلویزیون ها است. همچنین این دستگاه دارای یک پورت LAN، وای فای دو بانده 2.4 و 5.0 گیگاهرتز و بلوتوث نسخه 4.0 است که اتصال به اینترنت را به طرق مختلف برای شما فراهم می کند.
تب اکو از نظر پشتیبانی از لوازم جانبی از انواع موس و کیبورد باسیم و بی سیم، انواع ریموت کنترل دارای شتاب سنج (جایروسکوپ)، انواع دسته بازی (گیم پد)، انواع اسپیکر و ساندبار با پشتیبانی از خروجی اپتیکال و صدای دالبی پشتیبانی می کند. تب اکو به صورت کامل از کیفیت 4K و همینطور از انواع فرمت های پخش ویدیویی پشتیبانی می کند.
همچنین این اندروید باکس به همراه اشتراک سه ماهه فیلیمو ارائه می شود که این اشتراک به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اندروید-باکس-تب-اکو-tab-eco-tsco

با سخت افزار و امکاناتی که در این اندروید باکس قرار گرفته و قیمت آن می توان گفت یکی از اقتصادی ترین مواردی که در بازار ایران موجود است همین تسکو باکس است. با هزینه ای در حدود 1 میلیون و 400 هزار تومان می توانید یکی از این اندروید باکس ها را تهیه کنید. البته دیجیکسو بعنوان نمایندگی تسکو، اندروید باکس تسکو را با پایینترین قیمت بازار در اختیار کاربران و اعضای خود برای خرید قرار داده است.

  • اندروید باکس فیلیمو

فیلیمو باکس نیز مانند تسکو باکس مدل های متفاوتی از اندروید باکس های خود را ارائه داده است. در این مقاله ما مدل FB-102 را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اندروید باکس فیلیمو یا همان فیلیمو باکس از پردازنده مرکزی 64 بیتی با تکنولوژی 12 نانومتر Quad-Core ARM Cortex-A55 استفاده می کند و به پردازنده گرافیکی ARM Dvalin MP2 مجهز شده است. FB-102 دارای دو گیگابایت حافظه رم DDR4 و 16 گیگابایت حافظه داخلی است. همچنین مجهز به سیستم عامل اندروید 9 است.

اندروید-باکس-فیلیمو-filimo

این محصول دارای پورت های USB2.0 ، USB3.0 ، AV، HDMI و Micro-SD است که از برخی از این پورت ها می توان برای اتصال به تلویزیون استفاده کنید. همچنین این دستگاه دارای وای فای دو بانده 2.4 و 5.0 گیگاهرتز است. فیلیمو باکس به صورت کامل از کیفیت 8K و همینطور از انواع فرمت های پخش ویدیویی پشتیبانی می کند. اندروید باکس فیلیمو نسبت به تب اکو دارای سخت افزار قوی تری است و به همین دلیل قیمت این محصول نیز نسبت به تب اکو بالاتر است.

  • اندروید باکس نماوا تی‌وی

نماوا تی وی باکس هم مثل تسکو باکس مدل های متفاوتی از اندروید باکس های خود را ارائه داده است. ما در اینجا به نقد و بررسی مدل SH-101 می پردازیم.
اندروید باکس نماوا تی وی یا همان نماوا تی وی باکس از پردازنده مرکزی 64 بیتی با تکنولوژی 12 نانومتر Quad-Core ARM Cortex-A53 استفاده می کند. SH-101 دارای دو گیگابایت حافظه رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی است. همچنین مجهز به سیستم عامل اندروید 9 است.

اندروید-باکس-نماوا-تی-وی

این محصول دارای پورت های AV و HDMI است که از این پورت ها می توانید برای اتصال به تلویزیون استفاده کنید. همچنین این دستگاه دارای وای فای دو بانده 2.4 و 5.0 گیگاهرتز است.

خب با مدل های معروف و پرفروش اندروید TV باکس آشنا شدیم . حال به دنبال مطالب مفیدتر می رویم!

بهترین اندروید باکس در ایران لزوما گران ترین آنها نیست، بلکه دستگاه اندروید باکسی است که برای تلویزیون شما مناسب باشد. به همین دلیل قبل از این که سراغ انتخاب جدیدترین اندروید باکس بروید، لازم است تا ابتدا به بررسی مشخصات تلویزیون خود بپردازید.
یکی از دلایلی که باعث مهم شدن این مساله می شود، پورت های خروجی اندروید باکس است. همانطور که در مشخصات سه اندروید باکسی که در بالا به آنها پرداخته شد مشاهده کردید، بعضی از اندروید باکس های موجود در بازار مانند تسکو باکس Tab ECO از انواع پورت های خروجی برای اتصال به انواع تلویزیون ها پشتیبانی می کند، اما اندروید باکس نماوا تی وی از تعداد محدودی از پورت های خروجی استفاده می کند.
ممکن است مشخصاتی که مد نظر شما بوده است در محصولاتی که در بالا معرفی کردیم وجود نداشته باشد، اگر این گونه است لازم نیست نگران باشید چون در ادامه مقاله اندروید باکس چیست، موارد و ویژگی هایی که در زمان تهیه اندروید باکس باید به آنها توجه کنید را به شما خواهیم گفت. 

به خاطر این که بسیاری از ویژگی های اندروید باکس به خاطر سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی آن و حتی بیشتر کاربردهای آن به گوشی شباهت دارد، باید تصور کنید که برای استفاده در منزل می خواهید یک گوشی خریداری کنید. اگر بخواهید همچین چیزی را بخرید به غیر از دوربین چه ویژگی هایی مد نظر شماست؟ (به خاطر این که در داخل اندروید باکس دوربین تعبیه نشده است و از صفحه تلویزیون به عنوان نمایشگر اطلاعات استفاده می کند از این دو مورد چشم پوشی می کنیم).
جواب این سوال هر چه که باشد، دقیقا نیازها و خواسته های شما را از یک دستگاه اندروید باکس نشان خواهد داد.
مثال دیگری که می توان برای بررسی اولیه مشخصات تلویزیون زد این است که فرض کنید شما از تلویزیونی استفاده می کنید که از رزولوشن 8K پشتیبانی می کند، اما شما بدون توجه به این موضوع اندروید باکسی را تهیه می کنید که از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند و در بهترین حالت به شما خروجی 4K را ارائه می دهد. در این صورت باید بگوییم متاسفانه شما نخواهید توانست از قابلیت رزولوشن 8K تلویزیون خود از طریق اندروید باکس خریداری شده استفاده کنید.

همینطور برعکس این قضیه نیز صدق می کند. یعنی ممکن است شما تلویزیونی داشته باشید که در بهترین حالت خروجی 4K را به شما ارائه بدهد اما اندروید باکس شما از قابلیت 8K پشتیبانی کند. در این صورت نیز بالاترین کیفیتی که به شما داده خواهد شد همان 4K خواهد بود.
با تمام این تفاسیر، اگر تصمیم گرفتید تا دست به تهیه اندروید باکس بزنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم بهترین اندروید باکس موجود در بازار را که امکان خرید آن را دارید انتخاب کنید.

تا اینجای مقاله به این موضوع که اندروید باکس چیست پرداختیم و همینطور چند نمونه از اندروید باکس های موجود در بازار ایران که هم سخت افزار مناسبی دارند و هم از نظر قیمت، در سطح مناسبی هستند را به شما معرفی کردیم. حال قصد داریم تا به صورت جزئی تر نگاهی به قطعات داخلی اندروید باکس و کاربرد هر کدام بیندازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • پردازنده‌ی مرکزی اندروید باکس

تقریبا درون تمام دستگاه های الکترونیکی هوشمند قطعه ای به نام پردازنده مرکزی یا همان CPU وجود دارد که مهمترین قسمت یک وسیله الکترونیکی نیز همین قطعه است. اسمارت تی وی باکس هم یک دستگاه هوشمند است بنابراین در تهیه آن از پردازنده مرکزی نیز استفاده شده است. در واقع می توان اینگونه بیان کرد که همانند مغز در بدن انسان که تمامی فرمان ها از طرف مغز صادر می شود، پردازنده مرکزی نیز در داخل دستگاه های الکترونیکی نقش مغز را ایفا می کند.

پردازنده-مرکزی-اندروید-باکس

بنابراین اگر مغز دستگاه شما درست کار نکند، حتی اگر بهترین خصوصیات و قطعات را کنار هم چیده باشند، باز هم نمی توانند هیچ کاری از پیش ببرند. به همین دلیل اولین چیزی که در اینجا آن را مورد بررسی قرار دادیم پردازنده مرکزی بود و شما نیز باید حتما دستگاهی را انتخاب کنید که پردازنده مرکزی مناسبی در آن استفاده شده است. این مورد زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که شما بخواهید یک اندروید باکس گیمینگ تهیه کنید. در این صورت حتما باید قدرت پردازنده مرکزی را در اولویت خود قرار دهید.
اما اگر از اندروید باکس خود انتظار کارهای سنگین را ندارید و می خواهید از آن برای کارهای معمولی استفاده کنید نیازی به هزینه های بالا برای این مورد ندارید. با این حال ما پیشنهاد می کنیم حداقل برای داشتن یک اندروید باکس خوب، مدلی با حداقل 4 هسته و با فرکانس کاری 1.5 گیگاهرتز را مد نظر قرار دهید.

  • فضای ذخیره سازی اندروید باکس

بعد از پردازنده مرکزی، شاید بتوان گفت مهمترین فاکتوری که باید به آن توجه کرد فضای ذخیره سازی اندروید باکس است. دلیل آن هم این است که فعال سازی سیستم عامل دستگاه توسط فضای ذخیره سازی حافظه اندروید باکس انجام می شود و اگر حافظه اندروید باکس شما خیلی پایین باشد، دستگاه قادر نخواهد بود تا سیستم عامل های پیشرفته تر را اجرا کند. از طرفی بخش زیادی از فضای ذخیره سازی توسط سیستم عامل اشغال می شود و به همین دلیل فضای چندانی برای نصب برنامه های متفاوت باقی نخواهد ماند.

حافظه-ذخیره-سازی-اندروید-باکس

البته بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که بیشتر اندروید باکس های داخل بازار ایران امکان متصل کردن کارت حافظه خارجی را به دستگاه های خود اضافه کرده اند و پورتی مخصوص برای این کار بر روی دستگاه خود قرار داده اند. با این حال باز هم پیشنهاد می کنیم اندروید باکسی را انتخاب کنید که حداقل 16 گیگابایت حافظه داخلی داشته باشد.

  • پورت USB اندروید باکس

چند نکته در مورد پورت های USB وجود دارد که باید به آنها توجه شود. اولین مورد این است که به خاطر این که از این پورت برای اتصال وسایل جانبی مانند موس و کیبورد، گیرنده بلوتوث و امثال این وسایل استفاده می شود، بهتر است مدلی انتخاب شود که حداقل دارای دو عدد پورت USB باشد.

پورت-usb-در-اندروید-باکس

دومین نکته این است که چون از پورت USB برای اتصال هارد دیسک و فلش به اندروید باکس نیز استفاده می شود، بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که از پورت USB3.0 استفاده می کند. دلیل این مورد هم سرعت بالاتر این پورت نسبت به USB2.0 است.

  • سیستم عامل اندروید باکس

در زمان تهیه اندروید باکس حتما نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده بر روی تی وی باکس و قابلیت آپدیت آن را بررسی کنید. در واقع شرکت های مختلف بنا به سلیقه خود اندروید خام را به صورتی که شرکت دوست دارد تغییر می دهد و آن را بر روی دستگاه تولید شده خود نصب می کند. معنای این جمله این است که نمی توان قطعا گفت که بهترین مدل اندروید باکس، به روز ترین و بهترین نسخه سیستم عامل اندروید را بر روی خود نصب دارد. به همین دلیل حتما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از تهیه تی وی باکس حتما و حتما نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده و رابط کاربری آن را بررسی کنید.

سیستم-عامل-اندروید-tv-box

به دلیل این که نسخه های اندروید هر چند وقت بروزرسانی می شوند، در حال حاظر سعی کنید سیستم عامل اندروید نسخه 10 و بالاتر را انتخاب کنید.

  • اتصالات شبکه تی وی باکس

همه ما از وای فای و کابل شبکه برای دسترسی به اینترنت و شبکه استفاده کرده ایم بنابراین نیازی به توضیح نیست که این ارتباطات تا چه اندازه لازم هستند.
به خاطر این که در زمان اجرای ویدیوها تاخیر به وجود نیاید و ویدیوها به صورت کاملا روان اجرا شوند، نیاز است تا حداقل Wifi 802.11ac را در اختیار داشته باشید. هیچ کس دوست ندارد که موقع تماشای فیلم با لود مجدد و تاخیر در اجرای فیلم ها مواجه شود، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از دستگاهی استفاده کنید که دارای وای فای دو بانده باشد.

اتصالات-در-اندروید-باکس

  • بلوتوث اندروید باکس

پشتیبانی از بلوتوث را توسط دستگاه بررسی کنید. برخی از اندروید باکس ها از اتصال بلوتوث پشتیبانی نمی کنند. برای بعضی از دستگاه ها و وسایل جانبی تنها از طریق بلوتوث امکان اتصال به تی وی باکس را خواهند داشت، به همین دلیل پشتیبانی از بلوتوث حتی برای بهترین اندروید باکس ها یک نکته مهم است که معمولا کسی به آن توجه نمی کند.

اندروید-باکس-دارای-بلوتوث

  • پشتیبانی از Google Play در اندروید باکس

به شما پیشنهاد می کنیم پشتیبانی اندروید باکس از Google Play را بررسی کنید، چون اگر این نرم افزار بر روی اندروید باکس نصب نباشد مجبور خواهید شد برنامه های اضافه را بر روی آن نصب کنید. پشتیبانی از فروشگاه گوگل پلی به شما این کمک را خواهد کرد که در نصب نرم افزار های اندرویدی را به راحتی در اندروید باکس انجام نمایید و همچنین نرم افزارهای نصب شده را قانونا با امنیت کامل بروزرسانی نمایید.

  • اندروید باکس با قابلیت گیرنده دیجیتال

اگر از تلویزیون های قدیمی استفاده می کنید که گیرنده دیجیتال روی آنها وجود ندارد، سعی کنید یک اندروید باکس انتخاب کنید که قابلیت گیرنده دیجیتال را نیز همراه خود داشته باشد تا مجبور نباشید اندروید باکس و گیرنده دیجیتال را به صورت جداگانه خریداری کنید.

  • قابلیت نصب سیم کارت بر روی TV Box

بعضی از تی وی باکس ها علاوه بر سایر امکانات موجود بر روی دستگاه، امکان نصب سیم کارت را نیز به کاربران خود می دهند. این قابلیت بیشتر به درد کسانی می خورد که در منزل اینترنت ADSL ندارند و یا دوست دارند تا از اینترنت پرسرعت سیم کارت برای دستگاه اندروید باکس خود استفاده کنند.
اگر در منزلتان از شبکه اینترنت خانگی برخوردار نیستید، می‌توانید اندروید باکس سیم کارت خور تهیه کنید. قطعاً خرید محصول با این ویژگی،  ساده‌تر است. حال که با ویژگی های مهم و پرطرفدار کاربران آشنا شدبم به بررسی ویژگی های غیر ضروری می پردازیم.

ویژگی های غیر ضروری اندروید باکس چیست

ویژگی های اضافه ای که در تی وی باکس قرار می گیرند جزء مزیت های آن به حساب می آیند، اما این مزیت ها برای شما هزینه آور خواهند بود و باعث گران تر شدن اندروید باکس خواهند شد.
اگر میزان هزینه ای که قرار است برای تهیه اندروید باکس بپردازید برای شما چندان اهمیتی ندارد بهتر است که بهترین مارک اندروید باکس را به همراه مجموعه ویژگی های اضافه آنها خریداری کنید. شاید این امکانات اضافه در حال حاظر برای شما کارایی نداشته باشد اما ممکن است در آینده به آنها نیاز پیدا کنید. اما اگر به دنبال تهیه دستگاهی هستید که از نظر اقتصادی قیمت مناسب تری داشته باشد، ابتدا اولویت ها و ویژگی هایی که مورد نیاز شما هستند را مشخص کنید و با این کار از هزینه اضافه خودداری کنید.

مطالعه‌ی نقد و بررسیهای مربوط به کارایی اندروید باکس

پیش از خرید اندروید باکس، در سایت های مختلف ویژگی ها ، نقد و بررسی های محصول و همینطور نظرات کاربرانی که محصول را خریداری کرده اند را به دقت مطالعه کنید. این کار به شما کمک می کند که دید بازتری نسبت به محصول پیدا کنید و همینطور ایراداتی که شاید از دید شما پنهان مانده باشند نیز ممکن است برای شما آشکار شود.
همینطور مطالعه بررسی های هر محصول در تصمیم گیری آگاهانه تر نسبت به یک محصول کمک بسیار بزرگی می کند. علاوه بر این تا جایی که ممکن است اندروید باکسی را از یک برند معتبر انتخاب کنید تا با خیال راحت بتوانید از آن استفاده کنید و از خدمات پس از فروش آن نیز خیالتان راحت باشد.
 

دسته بندی

نظرت در مورد این مطلب چیه؟

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید نمایید. اگر این محصول را قبلا خریده باشید، نظر شما به عنوان خریدار ثبت خواهد شد.

سبد خرید

مبلغ کل 0 تومان