بهترین دمای کارت گرافیک (GPU) چقدر می باشد؟ دیجیکسومگ پاسخ می دهد

بهترین دمای کارت گرافیک (GPU) چقدر می باشد؟ دیجیکسومگ پاسخ می دهد
کارت گرافیک (GPU) برای بازی حیاتی است، اما تا چقدر می تواند داغ شود که عملکرد آن مختل نشود یا آسیب نبیند؟

اکثر دستگاه‌های مدرن دارای نوعی کارت گرافیک (GPU) برای کمک به تولید تصاویر و گرافیک کامپیوتری هستند، خواه لپ‌تاپ، گوشی موبایل، تبلت یا کامپیوتر شما باشد. GPU که مخفف Graphics Processing Unit (واحد پردازش گرافیکی) است، یکی از مهم ترین اجزای کامپیوتر شما در فضای شخصی و تجاری است.

بازی با عملکرد بالا و عناصر رابط کاربری پیچیده، بدون کارت گرافیک امکان پذیر نخواهد بود. برای حفظ وضعیت خوب دستگاه، دانستن اینکه چه دمایی برای بازی قابل قبول است مهم است. چقدر می توانید اجازه دهید کارت گرافیک قبل از اینکه آسیب ببیند یا دچار عملکرد نادرست شود داغ شود؟

آیا برای بازی به کارت گرافیک نیاز دارید؟

آیا برای بازی به کارت گرافیک نیاز است؟

کارت گرافیک در طیف وسیعی از کار ها از جمله گرافیک و رندر ویدیو استفاده می‌شود. با این حال، بیشتر به دلیل قابلیت های گیمینگ خود شناخته شده است.

بازی‌های ویدیویی از نظر محاسباتی، گرافیک واقعی و نقشه‌های وسیع و پیچیده درون بازی، علاوه بر فناوری‌های نمایشگر پیشرفته مانند 4K، نرخ تازه‌سازی بالا، و بازی‌های واقعیت مجازی، سخت‌گیر هستند.

این ویژگی های جدید منجر به افزایش فشار بر روی پردازش گرافیکی می شود. پردازنده گرافیکی دستگاه شما بسیار مهم است زیرا باعث می شود بازی ها با کارایی بیشتری اجرا شوند و در عین حال تقاضای اضافی پردازش روی سیستم را نیز برآورده می کند.

عواملی که در گرم شدن بیش از حد کارت گرافیک نقش دارند

ویژگی هایی که باعث گرم شدن بیش از حد GPU می شوند عبارتند از:

  • بازی های وابسته به پردازنده گرافیکی
  • کیفیت سیستم خنک کننده کارت گرافیک
  • دمای محیط
  • کیفیت قاب کیس
  • گرد و غبار موجود بر روی پردازنده گرافیکی
  • قدیمی بودن سخت افزار کامپیوتر
  • کیفیت جریان هوا
  • عدم فعالیت فن های داخلی کیس
  • عدم سازگاری بین قطعات

دمای معمولی کارت گرافیک برای بازی چقدر است؟

استاندارد دمای کارت گرافیک هنگام بازی

دمای بهینه کارت گرافیک در شرایط استفاده عادی و بازی از 65 تا 85 درجه سانتیگراد (149 تا 185 درجه فارنهایت) متغیر است. توجه به این نکته ضروری است که دمای کارت گرافیک به سازنده و مدل کارت گرافیک بستگی دارد. علاوه بر این، دمای بهینه کارت گرافیک برای بازی نباید از 85 درجه سانتیگراد (185 درجه فارنهایت) تجاوز کند، حتی اگر برخی از آنها دمای بالاتری را تحمل کنند.

به دلیل مدل‌های مختلف تولیدکنندگان کارت گرافیک، تعیین دقیق بهترین دمای کارت گرافیک برای بازی دشوار است. کارت گرافیک ها اغلب دارای محدوده دمایی ایمن هستند. با این حال، یک قانون کلی این است که دما را زیر 85 درجه سانتیگراد نگه دارید، و در صورت امکان هرچه خنک تر باشد، بهتر است.

منظور از High GPU Temperature چیست؟

High GPU Temperature

دمای بالای کارت گرافیک می تواند چندین عبارتی را معنی کند. به عبارت دیگر به این معنی است که کارت گرافیک شما به سختی کار می کند. این یک دلیل فوری برای نگرانی نیست، به خصوص اگر در دمای کارکرد معمولی باشد. با این حال، اگر متوجه شدید که دمای بالا پایدار است و چندین ساعت یا بیشتر طول می کشد، ممکن است با مشکلات عملکردی مواجه شوید.
از یک نرم افزار مانیتورینگ سخت افزاری برای ردیابی افزایش دمای کارت گرافیک خود استفاده کنید. این می تواند به عیب یابی مشکلات کارت گرافیک در آینده کمک کند. به طور منظم عملکرد رایانه خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که وظایف کارت گرافیک در کار های مورد نظر شما همانطور که باید انجام شود، توسط کارت گرافیک انجام می شود.

چگونه دمای کارت گرافیک را کاهش دهیم؟

هنگامی که دمای کارت گرافیک شما افزایش یافت، باید بدانید که چگونه آن را دوباره به سطح عملکرد ایمن برگردانید.

1- جریان هوا را به سمت رایانه خود افزایش دهید

رایانه خود را در مکانی قرار دهید که جریان هوا محدود نباشد زیرا فن ها باید بتوانند به راحتی کار خود را انجام دهند. از قرار دادن لپ تاپ روی فرش یا قرار دادن کیس داخل فضای بسته خودداری کنید. به همین ترتیب، به دلیل گرمای بدن انسان و احتمال اینکه پاهای شما مانع از خنک شدن یکپارچه لپ تاپ شود، نباید لپ تاپ خود را روی پاهای خود قرار دهید. همچنین می توانید از مکانیسم های خنک کننده جانبی مانند پایه های خنک کننده لپ تاپ یا سیستم های خنک کننده توسط مایع را مورد استفاده قرار دهید.

اگر دمای کارت گرافیک شما همچنان بالاست، می توانید سیستم خنک کننده کامپیوتر خود را گسترش دهید. برای مثال، انتخاب فن های بیشتر برای کیس یا خنک کننده AIO GPU می تواند دمای آن را کاهش دهد و طول عمر کارت گرافیک شما را افزایش دهد.

2- کامپیوتر و کارت گرافیک خود را تمیز کنید

از یک اسپره هوای فشرده برای تمیز کردن مناطق غیرقابل دسترس و همچنین تراشه ها و پردازنده های حساس رایانه خود استفاده کنید. گرد و غبار و انباشته شدن آن ها بر روی هم از جمله بزرگترین قاتلان سخت افزار هستند و کارت گرافیک ها از این قاعده مستثنی نیستند.

3- مطمئن شوید که فن های کارت گرافیک به خوبی کار می کنند

اگر فن مخصوص کارت گرافیک شما کار نمی کند، دمای کارت گرافیک تحت هر عملکردی افزایش می یابد. ما در مورد تحت فشار قرار دادن کارت گرافیک صحبت نمی کنیم. صرفاً تماشای ویدیوها و باز کردن چند تب در مرورگر می تواند به افزایش قابل توجه دما کمک کند که می تواند آسیب جبران ناپذیری به کارت گرافیک شما وارد کند.

4- دمای اتاق یا محیط را پایین بیاورید

این کار همیشه آسان نیست، به خصوص اگر در کشوری زندگی می‌کنید که آب و هوای طبیعی گرم‌تری دارد، اما کاهش دمای هوای محیط اتاق شما به کاهش دمای کارت گرافیک کمک می‌کند. می‌توانید یک فن خارجی یا پنکه را امتحان کنید، اگر در دسترس دارید هنگام افزایش دمای هوا در طول روز از آن استفاده کنید.

نحوه نظارت بر دمای کارت گرافیک

میانگین دمای کارت گرافیک برای بازی باید بین 65 درجه سانتیگراد تا 85 درجه سانتیگراد باقی بماند و هرگز نباید از 85 درجه سانتیگراد تجاوز کند. برای جلوگیری از این امر، باید به عنوان یک اقدام احتیاطی بر دمای کارت گرافیک خود نظارت داشته باشید و به عوامل موثر در گرم شدن بیش از حد آن توجه کنید. این شما را از هزینه های بعدی که ممکن است شامل تعمیر یا تعویض دستگاه یا کارت گرافیک شما باشد، نجات می دهد.

Performance Monitor

در سیستم عامل های ویندوز 10 یا 11، می توانید از Performance Monitor برای بررسی دمای کارت گرافیک خود استفاده کنید. CTRL + SHIFT + ESC را همزمان فشار دهید و روی تب Performance کلیک کنید. در سمت چپ، به دنبال GPU خود بگردید. شما باید دمای کارت گرافیک را در اینجا مشاهده کنید.

لینوکس و ویندوز می توانند از ابزار Open Hardware Monitor برای ردیابی و نظارت بر دما کارت گرافیک، CPU، هارد دیسک ها و موارد دیگر استفاده کنند. این یک نرم افزار عالی برای ردیابی دمای سخت افزار برای کل سیستم شما است.

در سیستم عامل macOS باید از ابزار XRG استفاده کنید. عملکرد این ابزار مانند Open Hardware Monitor می باشد و می‌توانید برای  بررسی دمای سخت‌افزار سیستم، از جمله دمای کارت گرافیک و فعالیت کلی خود استفاده کنید.

بهترین عملکرد کارت گرافیک در چه دمایی رخ می دهد؟

اگر کارت گرافیک خود را در محدوده دمایی معمولی، از 65 تا 85 درجه سانتیگراد (149 درجه تا 185 درجه فارنهایت) نگه دارید، برای مدت طولانی عمر می کند و نباید تحت تأثیر گرما یا سایر مسائل آسیب ببیند. به طور مشابه، اطمینان از تمیز بودن کارت گرافیک شما از گرد و غبار، اینکه دمای اتاق محیط شما مناسب است و عملکرد فن های کارت گرافیک و خنک کنندگی کلی کیس نیز برای حفظ عملکرد کارت گرافیک شما حیاتی است.

همچنین مطالعه کنید:

DPI ماوس چیست و آیا می‌تواند بازی را آسان‌تر کند؟

6 تفاوت ماوس گیمینگ و عادی + توضیح کامل

دسته بندی

نظرت در مورد این مطلب چیه؟

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید نمایید. اگر این محصول را قبلا خریده باشید، نظر شما به عنوان خریدار ثبت خواهد شد.

آیت
31 خرداد 1402

مرسی دوست عزیز

سبد خرید

مبلغ کل 0 تومان