8 نکته مهم در زمان خرید! کاملترین راهنمای انتخاب اندروید باکس(TV BOX)

8 نکته مهم در زمان خرید! کاملترین راهنمای انتخاب اندروید باکس(TV BOX)
راهنمای انتخاب بهترین اندروید باکس قبل از خرید نکات مهم در انتخاب اندروید باکس با توجه به افزایش روند خرید اندروید باکس در میان عموم مردم در این مقاله به بررسی نکات مهم...

پیشنهاد مهم برای انتخاب اندروید باکس

احتمالا شما نیز به دنبال ارتقا محیط رسانه ای خود در منزل و مخصوصا تلویزیون هستید! ممکن است در منزل خود تلویزیون هوشمند(Smart) نداشته باشید و بنابراین نمیتوانید تجربه وبگردی در تلویزیون TV، تماشای فیلم های آنلاین در تلویزیون از طریق آپارات(Aparat)، یوتیوب(Youtube) و ... را داشته باشید! بدیهی است که اگر بخواهید تلویزیون غیر هوشمند خود را به یک TV هوشمند ارتقاء دهید باید هزینه ی گزافی را بپردازید! اما در رابطه با این قضیه یک پیشنهاد خوب برایتان داریم و آن خرید اندروید باکس است!

نکات-مهم-در-انتخاب-اندروید-باکس

با توجه به پیشنهاد انتخاب بهترین اندروید باکس به شما، خب ممکن است با خود بگویید که من برای انتخاب و بررسی اندروید باکس اطلاعات کافی ندارم و یا نمیتوانم بهترین اندروید باکس را شناسایی و خرید کنم! نگران این موضوع نباشید! تیم تحقیقاتی دیجیکسو اطلاعاتی را درباره نکات انتخاب اندروید باکس در اختیار شما قرار داده است.

دنیای اندروید باکس

ممکن است اسم گیرنده هایی به نام NVIDIA Shield یا Amazon Fire TV و shudder در TV اپل به گوشتان خورده باشد. تمامی این گیرنده های دیجیتال یا سرویس های آنلاین توسط برندهای معروف ساخته شده اند تا از شهرت و آبروی خودشان محافظت نمایند و شعار و هدف اصلی آنها ارائه تجربه فرمان صوتی با کیفیت 4K و تبدیل خانه به یک محیط هوشمند می باشد! در واقع این جمله به عبارت ساده می تواند تمایل به ارتقاء تکنولوژی در منزل و اجرای فرمان های صوتی توسط گیرنده ها باشد!

با این حال و با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و اعمال محدودیت ها از سمت این برند ها بهتر است تا از دستگاه هایی به نام اندروید باکس استفاده کنید که در بازار جهانی بیش از هزاران برند و مدل تولید شده است. این اندروید باکس ها با مشخصات تقریبا مشابهی تولید شده اند و تنها مواردی که بیشتر به نظر می رسند برند و تفاوت قیمت اندروید باکس‌ها می باشد. بنابراین این تفاوت قیمت و برند ممکن است باعث تردید در انتخاب مشتری گردد یا مشتری در خرید اندروید باکس با توجه به توقع و نیاز خود دچار سردرگمی شود! حتی ممکن است با مشاهده یک اندروید باکس ارزان قیمت نسبت به خرید خود منصرف گردد!

انواع-اندروید-باکس-در-دیجیکسو

با توجه به اطلاعات ذکر شده در بالا در این مقاله به نکات مهم در انتخاب بهترین اندروید باکس اشاره می کنیم. تمامی این موارد بررسی شده و توضیحاتی داده شده تا با توجه به اطلاعات ذکر شده در این مقاله بهترین TV BOX را شناسایی و خرید نمایید.

نکته مهم در زمان انتخاب اندروید باکس!

تقریبا تمامی اندروید باکس هایی که در سال جاری به فروش می رسند از پخش کیفیت 4K نیز پشتیبانی می کنند هر چند که در بسیاری از اندروید باکس ها کیفیت پخش 6K و 8K نیز وجود دارد اما باید توجه داشت در حال حاضر ایران فقط محتوا با کیفیت 4K (آن هم در بعضی موارد) را در شبکه های آنلاین و رسانه ای خود ارائه می دهد. بنابراین تمرکز خود را برای خرید اندروید باکس زیاد به سمت کیفیت های بالاتر از 4K معطوف نکنید! حتی با این اوضاع کیفیت نمایشگر شما نیز تعیین کننده می باشد و نقش مهمی را دارد. مثلا نمایشگر یا TV نمیتواند زمانی که خود تا کیفیت 4K پشتیبانی می کند تصاویر و ویدیوهای اندروید باکس 6K یا 8K شما را با کیفیت خودش به نمایش بگذارد!

بر این اساس افرادی که قصد انتخاب اندروید باکس ارزان تا زیر قیمت 100 دلار را دارند استفاده از شبکه های آمازون، نتفلیکس(Netflix) و ... با کیفیت 4K امکان پذیر نیست و شما را محدود به استفاده از کیفیت 1080P HD می کند! البته توجه داشته باشید این موضوع مربوط به خریدهای خارج از کشور می باشد. اندروید باکس های داخلی تا سقف نزدیک به یک میلیون تومان علاوه بر اینکه از کیفیت 4K پشتیبانی می کنند برای مشاهده فیلم های آپارات، فیلیمو، نماوا و یوتیوب نیز بهترین گزینه می باشند.

فیلیمو-نماوا-یوتیوب

جالب است بدانید که سایت هایی از قبیل Netflix و Prime Video محدودیت های پخش با کیفیت 4K را برای برخی گیرنده‌ها و اندروید باکس ها اعمال کرده است. این مورد به دلیل تشویق به معرفی مدل های خودی و به گونه ای درآمدزایی برای خود این سایت ها می باشد. اما TV Box های برندهای بزرگی مثل ال جی(LG) و سامسونگ(Samsung) به تمامی این شبکه ها بصورت کامل دسترسی دارند و بدون محدودیت می توانند کیفیت 4K را دریافت و پخش نمایند. امیدواریم سایت های ایرانی از قبیل آپارات، فیلیمو و نماوا با این روش آشنا نشوند!

مشخصات مهم در اندروید باکس

قطعا در زمان انتخاب محصول مشخصات مربوط به تولید کننده آن را مشاهده کنید می بینید که تمامی آن ها قابلیت پخش کیفیت 4K را دارند. حال اینکه باید بدانیم حتی با پشتیبانی از این قابلیت آیا عملکرد و کارایی لازم را دارد و یا اینکه سرعت اجرای اندروید باکس به چه صورت است که این موارد را باید از سخت افزار استفاده شده در اندروید باکس متوجه شد.

4 نکته ابتدایی مهم در انتخاب اندروید باکس:

در هنگام خرید تی وی باکس باید به چهار نکته مهم قبل از خرید توجه داشت. این 4 مورد عبارتند از پردازنده(CPU)، حافظه موقت(RAM)، حافظه ذخیره سازی(Storage) و پورت ها بخصوص وایرلس(Wifi). این موارد قطعا مهمترین نکاتی است که قبل از خرید اندروید باکس باید مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به این موارد اشاره ای خواهیم کرد.

  • پردازنده(CPU) اندروید باکس:

پردازنده اندروید باکس

در حال حاضر سه شرکت بزرگ اقدام به ساخت پردازنده TV Box نموده اند. این سه شرکت عبارتند از: AmLogic، RockChip و Allwinner.

با توجه به تجریبات افرادی که تجربه استفاده از اندروید باکس را دارند، ذکر شده که دو مورد از این شرکت‌ها ارزش هزینه و خرید را ندارند! شرکت Allwinner یکی از شرکت هایی است که به ندرت محصولات خود را ارائه می دهد. این شرکت چیپست قدیمی به نام A80 دارد که دلیل این شد تا بسیاری این مورد را ناامیدی سال نامند. اعضای توسعه دهندگان Team Kodi مشکلاتی با برند Allwinner دارند که توصیه کرده اند از این برند دوری کنید!!البته این رقابت ها و تحقیر کردن ها در برندها کاملا طبیعی است!

اندروید باکس هایی که دارای چیپ پردازنده RockChip هستند فقط بر روی کاغذ خوب به نظر می رسند!(کنایه از فقط شعار دادن) و زمانی که راه اندازی می شوند بعد از مدتی اندک اندک مشکلات مربوطه ظاهر می شوند! RochChip کیفیت پخش مناسبی دارد اما برای انجام آن نیاز به نسخه تخصصی Kodi به نام RKMC(RockChip Media Center) دارد. شرکت نرم افزاری CNX اعلام کرده که اگر این چیپست ها شامل Kodi نباشد نمیتواند عملکرد درستی داشته باشد. Koying نگهدارنده سابق کدهای اندروید Kodi، در بیانیه ای اعلام کرده که دیگر پروژه Kodi از این چیپست پشتیبانی نمی کند!

برداشت ما از چیپست های RockChip این است که مهندسان متخصص این شرکت بدون در نظر گرفتن مشکلات مردمی که این CPU را خریداری می کنند اقدام به شروع پروژه های بزرگ بعدی خود می کنند و این یک موضوع ناراحت کننده می باشد.

با توجه به برداشت ما از تجریبات دیگران، AmLogic محبوبترین سازنده پردازنده در اندروید باکس است و تنها برندی که در حال حاضر ارزش خریدن دارد! این مورد فقط نظریه خریداران نیست بلکه برند های معروف نیز به خرید مدل پردازنده AmLogic روی آورده اند. می توانید استفاده از پردازنده AmLogic را در اندروید باکس هایی از قبیل Wetek، MINIX و Vero مشاهده نمایید. توصیه می شود از پردازنده های AmLogic در سری S9 استفاده کنید زیرا دارای پردازنده 4 هسته ای(Quad Core) می باشند.

  • حافظه رم(RAM Memory) اندروید باکس:

حافظه-ram-در-اندروید-باکس

سایت رسمی androidcentral با بررسی گوشی 8 گیگابایتی OnePlus 5T به جزئیات زیادی در مورد نحوه استفاده از رم موبایل و اینکه آیا اندروید واقعاً می تواند بیش از 4 گیگابایت استفاده کند پرداخته است. از آنجایی که اکثر  اندروید باکس ها از سیستم عامل مشابهی با تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند، اصول یکسانی دارد. حافظه RAM بخشی است که سیستم عامل اندروید مستقیما با آن در ارتباط است و رابط CPU و حافظه ی داخلی(Storage) هم می باشد. در حال حاضر اکثر تلفن های همراه با رم 4 گیگابایت عرضه می شوند البته مدل‌های جدیدتری از قبیل گوشی Samsung S21 با رم 8 گیگابایت عرضه شد. اما اگر واقعا به بیش از 4 گیگابایت RAM برای تلفن همراه خود نیاز ندارید برای اندروید باکس نیز به دنبال میزان رم بالاتر از 4 گیگابایت نباشید چون برای شما کارایی نخواهد داشت.

توصیه دیجیکسو: حافظه رم برای بررسی اندروید باکس یک نکته ی بسیار مهم است هر چقدر میزان این حافظه بیشتر باشد بهتر است اما بدانید در حال حاضر هزینه کردن برای ظرفیت بیشتر از 4 گیگابایت برای اندروید باکس یک کار نادرست و اشتباه است.

  • حافظه داخلی(Storage) اندروید باکس:

 حافظه-داخلی-در-اندروید-باکس

در حال حاضر حداقل ظرفیت داخلی اندروید باکس‌هایی که در بازار عرضه می شوند 8 گیگابایت است و بصورت معمول 16 گیگابایت و 32 گیگابایت نیز به فروش می رسد. مثلا در کشور عزیزمان ایران اندروید باکس تسکو مدل TAB 100 Plus و  اندروید باکس تب اکو تسکو با حافظه داخلی 16 گیگابایت به فروش می رسند. اما به ندرت نیز اندروید باکس هایی با ظرفیت 64 گیگابایت و 128 گیگبایت نیز یافت خواهد شد که قیمت بسیار بالاتری خواهند داشت اما کاربرد چندانی نخواهند داشت.

چرا ظرفیت داخلی اندروید باکس محدود است؟

اگر در حال حاضر قصد خرید یک گوشی موبایل را داشته باشید قطعا موبایلی با حافظه داخلی کمتر از 128 گیگابایت را انتخاب نخواهید کرد. با دیدن تلفن همراه با ظرفیت 512 گیگابایت هم با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی تلفن همراه تعجب نخواهید کرد! اما سوال اینجاست که چرا در زمان انتخاب اندروید باکس با ظرفیت های داخلی کمتری مواجه می شویم؟! جواب یک کلمه است: هزینه! 

بسیاری از ما در اندروید باکس خود از پخش streaming(جریانی) استفاده می کنیم و بنابراین فایل های مشاهده شده از قبیل فیلم های آنلاین و یا لایو ها را در حافظه ی داخلی ذخیره نمی کنیم! نصب نرم افزار‌های اندرویدی بر روی اندروید باکس آن قدر کوچک هستند که بدون دردسر در یک اندروید باکس 8 گیگابایتی نصب و اجرا می شوند. با توجه به اینکه تولید کنندگان سعی می کنند هزینه‌ها را به هر نحوی کاهش دهند، پس نیازی به تهیه یک درایو ذخیره سازی بزرگ نیست آن هم در صورتی که برای خریداران اندروید باکس استفاده خاصی نمیشود. این جریان تقریبا مثل جریان برند ایرانی تسکو است که بعد از تولید اولیا اندروید باکس خود به نام تب 100، اقدام به تولید اندروید باکس اقتصادی تسکو به نام تب اکو(TAB ECO) نمود تا با قیمت ارزانتر به مردم ارائه شود.

با این توصیفات اگر قصد دارید تا فضای ذخیره سازی بالاتری داشته باشید، اکثر دستگاه ها دارای یک پورت اسلات یا جایگاه نصب کارت TF( مموری کارت) بر روی خود هستند که به شما امکان میدهند تا با توجه به نیاز خود اقدام به تهیه کارت حافظه به میزان دلخواه با توجه به پشتیبانی دستگاه اندروید باکس خود نمایید. توقعی که سازندگان از خریداران TV Box دارند این است که برای نیاز بیشتر به حافظه ذخیره سازی از تجهیزات ذخیره سازی از قبیل هارد اکسترنال استفاده نمایند.

توصیه دبجیکسو: بهترین انتخاب برای حافظه داخلی اندروید باکس 16 گبگابایت است و توصیه می کنیم از این حجم بالاتر را هزینه نکنید. اما برای انتخاب بهترین اندروید باکس به پشتیبانی از پورت USB3.0 و اتصال هارد دیسک تا ظرفیت های 512 و یک ترابایت توجه نمایید.

  • پورت WIFI و دیگر پورت‌ها

پورت-وای-فای-wifi-در-اندروید باکس

WIFI: در زمان خرید برای انتخاب بهترین تی وی باکس به نکته نوع WIFI اشاره نمود! دستگاهی که میخواهید خرید کنید باید حداقل استاندارد وای فای 802.11 ac را داشته باشد زیرا در صورتی که کمتر از این نسخه باشد ممکن است در جهت لود شدن فیلم ها بیشتر منتظر دایره Loading بمانید! 

Ethernet: برای اتصال به وای فای اترنت گیگابیت(Ethernet Gigabit) هنوز دارای ارجحیت است. این مورد یک ضرورت نیست اما مسئله ی بی اهمیتی هم نیست زیرا تفاوت دیدگاه و سلیقه و انتظار وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

شما برای اتصال وای فای سریع یا اترنت گیگابیتی فقط یک راه اتصال دارید یعنی باید یکی از این راه های اتصال در اندروید باکس را انتخاب کنید. مثلا فردی که به وای فای سریع، متصل می شود اهمیتی به شبکه رسانه ای NVIDIA Shield می دهد چون این شبکه با اترنت گیگابیتی مشکل دارد و یا My Fire TV Stick نیز که با Fast WIFI مناسب است شبکه ی Gigabit Ethernet نیاز ندارد. مشابه این مثال متاسفانه در ایران یافت نشد به همین دلیل نمونه مشابه خارجی را مثال زدیم.

HDMI 2.0: این پورت برای پخش کیفیت 4K با 60 فریم در ثانیه مناسب است و توصیه می شود که ورژن کمتر از نسخه 2 HDMI خریداری نشود که البته این نکته برای ما ایرانیان هزینه اضافی و بیهوده را در بر دارد چرا که رسانه ها و محتوایی که در شبکه های ایرانی و صدا و سیما مشاهده می کنیم از نوع 4K نیستند پس برای این موضوع اهمیت زیادی قائل نشوید.

USB3.0: وجود پورت USB2.0 برای اندروید باکس کافیست اما اگر نیاز دارید تا اطلاعات را با سرعت بالاتر منتقل و یا مشاهده نمایید وجود یک پورت USB3.0 لازم است تا سرعت 10 برابر افزایش یابد.

  • نکات مهم دیگر در انتخاب اندروید باکس

علاوه بر نکات ذکر شده در بالا درباره بررسی اندروید باکس مسائل دیگری نیز وجود دارد از قبیل پشتیبانی از الگوریتم رمز گشایی سخت افزار H.265 که به این نکته هم باید توجه نمود. این موارد ذکر شده فقط در اندروید 9 و 10 قابل اجرا می باشد و باید یادتان باشد تا در نسخه های قبلی اندروید به دنبال این امکانات نباشید زیرا به صورت کامل یافت نخواهد شد. حتی اگر نسخه های قدیمی تر را انتخاب کنید ممکن است از آپشن هایی محروم شوید. نمونه این موارد عبارتند از:

  • دسترسی به Netflix/Prime Video در 4K
  • فناوری صدای Dolby Digital
  • کنترل از راه دور فرمان صوتی بصری
  • امکان ادغام با سیستم های خانه هوشمند (الکسا یا گوگل)

البته موارد ذکر شده در فوق فقط برای اندروید باکس‌هایی است که در خارج از کشور ایران استفاده می شوند.

  • نحوه شروع کار با اندروید باکس

اندروید باکس به گونه ای طراحی شده است که کار با آنها راحت و آسان باشد. زمانی که اندروید باکس را به TV متصل می کنید بعد از روشن کردن با ریموت کنترل، بصورت خودکار(Plug & Play) اجرا می شود. بعد از این مرحله اندروید باکس را به WIFI مودم خود متصل کنید و یا اگر از پورت LAN پیشتبانی می کند کابل شبکه را از مودم به پشت اندروید باکس متصل نمایید. بعد از این مرحله دقیقا همانند یک گوشی همراه می توانید با اتصال نرم افزار Google Play به یک جیمیل(Gmail) بازی و نرم افزار های اندرویدی را دانلود و نصب نمایید.

برای اجرای نرم افزار ها نیز می توانید علاوه بر استفاده از ریموت کنترل، با نصب کیبورد و موس بی سیم یا سیم دار به پورت های USB دستگاه، کنترل و اداره راحت اندروید باکس را در نظر بگیرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

ممکن است بعد از خواندن این مقاله، مطالب زیر برای شما مفید باشد:

مقایسه و بررسی مشخصات اندروید باکس تسکو Tab 100 Plus با Eco

دسته بندی

نظرت در مورد این مطلب چیه؟

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید نمایید. اگر این محصول را قبلا خریده باشید، نظر شما به عنوان خریدار ثبت خواهد شد.

Alex
13 خرداد 1401

عالی بود فقط ای کاش در مورد GPU هم توضیحات میدادید

مدیر سایت
13 خرداد 1401

سلام و وقت بخیر.. چشم اونم ان شاءالله یه مقاله براش میذاریم...ممنون از پیشنهاد خوبتون

پوریا
29 خرداد 1401

درود بر شما از توضیحات دقیق و کامل شما بسیار سپاسگزارم. مطالب این چنینی کمک بسیار زیادی به افراد برای انتخاب بهتر و درست می کنه. با توجه به مطالبی که گفتید از برند و مدل خاصی می تونید نام ببرید که برای خرید مناسب باشه؟ با سپاس دوباره

مدیر سایت
29 خرداد 1401

خواهش می کنم . ممنون از شما که حمایت کردید و نظر ثبت کردید. در حال حاضر تنها اندروید باکسی که با فروش بالا و رضایت کامل مشتریان روبرو شده، اندروید باکس تسکو مدل تب اکو Tab Eco هست که ما با پایینترین قیمت بازار برای کاربران و اعضای دیجیکسو قرار دادیم.

سبد خرید

مبلغ کل 0 تومان