راهنمای جامع خرید اسپیکر (کاملترین راهنمای موجود+بررسی تمام نکات خرید)

راهنمای جامع خرید اسپیکر (کاملترین راهنمای موجود+بررسی تمام نکات خرید)
راهنمای جامع خرید اسپیکر برای تمام کسانی که قصد خرید یک بلندگو با کمترین هزینه و بهترین انتخاب را دارند نوشته شده است، پس اگر به دنبال خرید اسپیکر هستید...

راهنمای خرید اسپیکر برای کسانی که قصد خرید اسپیکر را دارند یک محتوای واجب است و لازم است تا قبل از خرید حتما نگاهی به آن بیندازید تا بتوانید بهترین اسپیکر موجود در بازار را بنا به نیاز خود خریداری کنید. چیزهای زیادی هستند که اید به آن توجه کنید، به عنوان نمونه باید بدانید که نیاز به چه نوع اسپیکری دارید؟ آیا نیاز به خرید اسپیکر همراه دارید تا بتوانید در مسافرت ها و تفریحات خود آن را همراه خود داشته باشید یا نیاز به یک اسپیکر خانگی دارید و قرار است از این اسپیکر در یک مکان ثابت استفاده کنید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

آشنایی کافی با انواع اسپیکرهای موجود در بازار :

اسپیکر مانیتورینگ اسپیکرهای مانیتورینگ برای شرایط استودیویی طراحی شده اند و با این اسپیکرها می توانید ایرادهای به وجود آمده داخل صدا را پیدا کنید.این اسپیکرها برای کسانی که در استودیوها به ضبط مشغول هستند و کسانی که به صورت حرفه ای به کار میکس مشغول هستند گزینه بسیار مناسبی است.
اسپیکر سقفی اسپیکر سقفی همانطور که از نام آن مشخص است بر روی سقف نصب می شود که همین امر می تواند باعث زیباتر شدن محیط شود و همچنین فضای کمتری را از محیط اشغال کند.از این نوع بلندگو معمولا در مکان های عمومی مانند بیمارستان ها استفاده می شود.
اسپیکر ستونی اسپیکرهای دیواری یا ستونی معمولا در حالت افقی یا عمودی بر روی دیوار یا ستون نصب می شود و برای سیستم پیجینگ و پخش موزیک مناسب است.نمونه ضد آب این اسپیکر بیشتر در محیط های خارجی و فضاهای صنعتی نصب می شود و نمونه معمولی نیز در سالن و محیط های سر پوشیده به کار می رود.
اسپیکر بی سیم اسپیکر بی سیم یکی از انواع بلندگوهای پخش سیگنال صوتی هستند که برای دریافت سیگنال های صوتی از فرکانس رادیویی استفاده می کنند.به همین دلیل برای استفاده از آنها نیاز به هیچ گونه کابلی وجود ندارد.
اسپیکرهای برج یا ایستاده همانطور که از نام این اسپیکرها مشخص است، اسپیکرهای برج یا ایستاده بر روی زمین قرار می گیرند.ارتفاع اکثر آنها از سطح زمین چیزی در حدود 90 تا 120 سانتی متر است.استفاده از این اسپیکر ها در فضای بزرگ بسیار مناسب است.
اسپیکر قفسه کتابی اسپیکرهای قفسه کتابی برای مکان هایی با فضای کوچکتر مناسب هستند.دلیل نامگذاری این بلندگوها این است که به راحتی می توانند روی قفسه کتاب قرار بگیرند.
ساندبار استفاده از یک ساند بار یکی از راحت‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای بالا بردن کیفیت صدای اتاق نشیمن خود انجام دهید. نصب آن‌ها معمولا خیلی راحت است، به راحتی زدن کابل به یک پریز. ساندبار در واقع گونه‌ی پیشرفته و جدیدتر سینمای خانگی است. این مدل از سیستم صوتی تنوع زیادی دارد و می‌تواند دارای یک یا چند عدد اسپیکر باشد. تکنولوژی صدای دالبی اتموس یکی از جدیدترین تکنولوژی‌هایی است که روی این ساندبارها پیاده شده است. همچنین ممکن است دارای ووفر باشد یا به صورت ساده طراحی شده باشد.
بلندگوی رومیزی این نوع اسپیکر را می‌توانید داخل قفسه‌های تزئنینی یا کتابخانه، روی میز تلویزیون و جاهای دیگری از این قبیل قرار بدهید. نیاز به فضای اضافه‌ای ندارند و خیلی هم در دید نیستند و در عین حال کیفیت قابل قبولی هم دارند.
اسپیکر هوشمند اسپیکر هوشمند می‌تواند خیلی از کارها را راحت کند. می‌توانید در هر محیطی از آن استفاده کنید ولی مهم‌تر از آن کنترل راحت اسپیکرها است. اسپیکر هوشمند را می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های روی گوشی، یا حتی با دستورات صوتی کنترل کنید. می‌توانید به سرویس‌های پخش موسیقی آنلاین دسترسی پیدا کنید و کارهای دیگری که با بلندگو‌های معمولی امکان پذیر نیست را به سادگی انجام دهید. با توجه به این که این اسپیکر از طریق وای فای به اینترنت متصل می‌شود، می‌تواند با بقیه‌ی اجزاء خانه هوشمند هم ارتباط برقرار کند.
سیستم‌های پکیج سراوند یا فراگیر یک سیستم کامل برای این که بتوانید اتاق را به یک سینما تبدیل کنید. این سیستم دارای چند اسپیکر است و با آن می‌توانید جزئیات مختلف و حتی صدای چند بعدی را بشنوید. برای تجربه بهتر یک یا دو اسپیکر هم پشت سر شما قرار می‌گیرد و به طور کلی چیدمان خاصی رعایت می‌شود.

اسپیکر استودیویی (Studio monitor) :

اسپیکر-استودیویی

اسپیکرهای مانیتورینگ در واقع نوعی اسپیکر خاص هستند که برای شرایط استودیویی طراحی شده‌اند و مهمترین مزیت آنها این است که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آن‌ها، ایرادهای به وجود آمده داخل صدا را پیدا کنید. به عنوان مثال ممکن است صدای گیتارهایی که ضبط کرده اید در فرکانس مشخصی، صدایی نامطلوب و آزار دهنده را ایجاد کنند. با استفاده از این اسپیکرها می توانید بلافاصله متوجه این فرکانس آزار دهنده ‌شوید و آن را از بین ببرید.
نه تنها این اسپیکرهای مانیتورینگ برای افرادی که به صورت حرفه ای به کار میکس مشغول هستند، گزینه ای بسیار مناسب به شمار می‌رود، بلکه کسانی که در استودیوها به ضبط مشغول هستند نیز از این اسپیکرها استفاده می‌کنند.
علت استفاده از این بلندگوها این است که در ساخت موسیقی به شکل حرفه‌ای، گرفتن و حذف صداهای مناسب در مرحله ضبط یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. بهترین کار این است که صداهایی که می‌خواهید در آهنگ خود استفاده کنید را ابتدا در مرحله ضبط به بهترین شکل ممکن صداسازی کنید تا زمانی که می خواهید به کار میکس بپردازید به مشکلات کمتری برخورد کنید.
این اسپیکرها دارای دقت فوق العاده ای هستند و همین امر، این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید صدای مورد نظر خود را به راحتی به دست بیاورید. این اسپیکرها نیز می‌توانند در قالب اسپیکرهای پسیو یا اکتیو باشند.

کابینت اسپیکر مانیتورینگ چیست؟

اگر به صورت کلی نگاه کنیم، اکثر مانیتورها می‌توانند در طراحی ظاهری شبیه به هم باشند، ظاهرا فقط از لحاظ زیبایی به جز اندازه، با یکدیگر یکسان هستند. اما در حقیقت، تفاوت‌های زیادی بین مدل ها وجود دارد و قبل از این که بخواهید در مورد کارایی مناسب تصمیم گیری کنید، باید از ویژگی‌های کلیدی و مشخصات فنی آنها مطلع شوید. دو نوع عمده از طراحی مانیتور استودیویی به نام های baffle infinite و reflex وجود دارد.

کبینت بافل (baffle infinite) :

طراحی بافل به شکلی است که تمامی قطعات به صورت مهر و موم شده داخل یک کابین قرار دارند، در حالی که مدل رفلکس معمولا با یک حفره در عقب شناخته می‌شود. هر کدام از این طراحی ها مزایا و معایب خود را دارند.
در طراحی بافل که به صورت مهر و موم شده است، درایورها در یک محیط کنترل شده نگه داشته شده اند. هوای داخل کابین فشرده و درایور به حرکت در می‌آید. این کار به ایجاد یک پاسخ Fuzz Smooth کمک می کند و به همین دلیل توسط بسیاری از مهندسان مورد توجه قرار گرفته است. 
بخش بزرگ اشکالات آن عموما در فرکانس های پایین بیشتر مشاهده می شود، زیرا درایور با فرکانس پایین یا ووفر باید به شدت با مقاومت بالای هوا در داخل کابین کار کند و به همین دلیل این نوع بلندگو پاسخ‌دهی ضعیفی در محدوده‌ی فرکانس های پایین (محدوده بیس) دارد.

اسپیکر مانیتورینگ رفلکس

اسپیکر-مانیتورینگ-رفلکس

نوع دیگر کابین و به نوعی معروف ترین کابین مانیتورینگ‌ها رفلکس است. این کابین دارای سوراخ بزرگی در جلو یا عقب خود است که همین قضیه اجازه جریان داشتن هوا در داخل و خارج از کابین را می‌دهد و این باعث می شود تا ووفر آزادانه حرکت کند. بیشتر تولید کنندگان مدل رفلکس همچنین طول و قطر پورت و ابعاد داخلی کابینت را برای افزایش فرکانس پایین تر تنظیم می‌کنند.
هر چند مدل رفلکس برای کار در محدوده فرکانس پایین مشکلی ندارد اما اضافه کردن یک ساب ووفر به اسپیکر مانیتورینگ‌های شما، بازتولید خوبی از فرکانس های بسیار پایین را برای شما ایجاد خواهد کرد. ساب ووفر فرکانس‌های پایین را به خوبی برای شما به نمایش می گذارد. معمولا برای رسیدن به تعادل صدا در یک پروژه ی میکس و مستر شما نیاز به یک ساب ووفر خواهید داشت.

اسپیکر سقفی (Ceiling Speakers)

اسپیکر-سقفی

یکی از انواع مختلف بلندگوها بلندگوی سقفی است که ویژگی ها و کاربردهای زیادی دارد و می تواند برای شما بسیار مفید باشد. این بلندگوها انواع مختلفی دارند و معمولا در مکان های عمومی مثل بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند.
از آنجایی که این نوع بلندگو بر روی سقف نصب می شود، به راحتی می توانند باعث زیباتر شدن محیط شما شوند و فضای کمتری را نیز در محیط شما اشغال می کنند. این بلندگوها قابلیت نصب به صورت توکار در داخل سقف را دارند و همین امر باعث می شود در طراحی داخلی محیط خود از این مزیت  بسیار بزرگ بهره مند شوید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که امکان نصب این بلندگوها به صورت روکار هم برای شما وجود دارد که این روش هم مزایای خاص خود را دارد. بلندگوی سقفی معمولا با نصب شدن در سقف می تواند عملکرد صوتی را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش کیفیت صدا شود.

ویژگی ها و مزایای بلندگوهای سقفی

از آنجا که از سقف نسبت به سایر قسمت های خانه کمتر استفاده می شود، بهره گیری از فضای سقف باعث می شود تا شما در محیط خود فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید و با استفاده کردن از بلندگو در داخل محیط خانه فضای خود را پر نکنید. یکی از قابلیت های بلندگوی سقفی این است که تداخل های آکوستیک را به میزان زیادی کاهش دهد و همین موضوع کیفیت و وضوح صدا را افزایش خواهد داد. با استفاده کردن از بلندگوهای سقفی امکان کابل کشی زیباتر برای شما وجود خواهد داشت که این موضوع باعث می شود تا طراحی داخلی محیط شما زیباتر و جذاب تر به نظر برسد. با استفاده از قابلیت ترانس مچینگ که در اکثر بلندگوهای سقفی وجود دارد این امکان برای شما فراهم خواهد شد که بتوانید تعداد زیادی از این بلندگوها را به یک کابل کشی بهینه و اصولی به یکدیگر متصل کرده و در محیط خود نصب کنید.

مهمترین کاربردهای بلندگوهای سقفی

امروزه استفاده از بلندگوهای سقفی در بیمارستان ها و همینطور اداراتی که در آنها نیاز به یک پخش کننده صدا است بسیار رایج می باشد و به همین دلیل شما می توانید در اکثر بیمارستان ها این بلندگوها را ببینید. یکی از دیگر مکان هایی که استفاده از این بلندگوها در آن بیشتر به چشم می خورد سالن های سخنرانی می باشد. به دلیل این که امکان نصب کردن این بلندگوها در موقعیت های مختلف و همچنین در سالن های کنفرانس و سخنرانی وجود دارد، می توانید کیفیت صدای سخنران را به بالاترین میزان خود برسانید. اسپیکرهای سقفی دارای نسخه ضد آب هم هستند که برای مکان هایی مانند استخر، حمام و یا سایر محیط های مرطوب می توانید از نسخه ضد آب بلندگوی سقفی بهره مند شوید.

اسپیکر ستونی (Column Speakers)

اسپیکر-ستونی

باندهای دیواری (ستونی) به صورت معمول در حالت افقی یا عمودی بر روی دیوار یا ستون نصب می شود و گاهی اوقات نیز به صورت خوابیده بر روی سقف نصب می شود و برای سیستم پیجینگ و پخش موزیک مناسب است.بلندگوی ستونی در دو حالت ساده و ضد آب تولید می شود، بلندگوهای ضدآب بیشتر در محیط های خارجی و فضاهای صنعتی نصب و بلندگوهای معمولی در سالن و در محیط سرپوشیده نصب و راه اندازی می شود.
جنس بدنه باندهایی که در فضای بیرون (فضای باز) استفاده می شوند معمولا از نوع آلومینیوم هستند تا در برابر زنگ زدگی ، آب ، گرد و غبار مقاوم باشند. باندهای ستونی در انواع وات ها و اندازه های مختلف تولید می شود. عموما وات های استانداردی که در باندهای ستونی استفاده می شوند ۱۰- ۱۵-۲۰- 30-4۰- -۵۰ ۶۰  وات می باشد.
در زمان خرید و استفاده از بلندگو ستونی باید حواستان به محیط و نوع کاربری بلندگو باشد تا برای دریافت بهترین و بالاترین کارایی مناسبترین بلندگوی دیواری انتخاب گردد.

توان در باند ستونی

توان خروجی اسپیکرهای ستونی با تعداد و سایز بلندگوی داخلی باند مشخص می شود. در پروژه هایی که تعداد باندها محدود است از باند ستونی اهمی و در صورتی که تعداد باندها افزایش پیدا کند باید از باند ستونی ولتی ( ترانسفورماتور تطبیق امپدانس ) ۱۰۰ ولت استفاده شود.
در فضاهایی که قصد استفاده از این باند را برای پخش موزیک دارند و برای پخش کیفیت بالا در آن مهم است از باند دکوراتیو ( مانیتور ) 2WAY استفاده می شود.

چند نکته در هنگام نصب بلندگو یا باند ستونی

بلندگو ستونی پیجینگ ولتی به صورت سری به هم متصل می شوند.  در بلندگوهای سقفی توکار و روکار و همینطور در بلندگوهای ستونی معمولی و ستونی ضد آب (واتر پروف) با توجه به نیاز و درخواست مشتری و مصرف کننده می توان از نوع موزیکال آن استفاده کرد. در مدل های موزیکال بلندگو، علاوه بر وجود ووفر(صدای بم)و تیوتر(صدای زیر) دارای کراس آور (تفکیک فرکانس بالا و پایین) هم می باشد. که این خود باعث ایجاد یک صدای واضح و با کیفیت وآرامش بخش می شود. بنابراین بیشترین میزان استفاده از بلندگوهای موزیکال در فروشگاه ها، مزون ها، کافه و رستوران ها و در منازل و… برای ایجاد لحظاتی فوق العاده برای گوش کردن به موزیک های لایت با پخش عالی مورد استفاده قرار می گیرد.
بیشترین استفاده از بلندگوهای ستونی در مدارس و اماکنی که دارای سقف کاذب یا کناف نمی باشند مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر در مکان هایی که ارتفاع سقف زیاد است و امکان نصب بلندگوی سقفی وجود ندارد نیز میتوان از بلندگوی ستونی پیجینگ استفاده کرد.

راهنمای و نکات خرید بلندگو یا باند ستونی

اولین نکته که در زمان خرید باند ستونی باید به آن توجه کرد این است که باید ببینید می‌خواهید آن را در چه مکانی نصب و استفاده کنید. به عنوان مثال در اماکن اداری، اماکن آموزشی به خصوص در مدارس ، اماکن تجاری ، استخرها، باغ و پارک یا ... می‌خواهید آن را نصب کنید.  نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، باید ببینید که از باند و بلندگوی خود چه انتظاری دارید. باید ببینید که برای شما پخش کردن موسیقی مهم تراست یا می خواهید از بلندگو برای اطلاع رسانی استفاده کنید. احتمالا متوجه شده اید که هر چند در ظاهر سیستم های صوت موسیقی و پیجینگ با یکدیگر شباهت دارند اما در عمل، کارکردهای هر کدام متفاوت است.
به عنوان مثال در یک رستوران، شنیدن صدای دلنشین یک موسیقی خوب اهمیت بالایی دارد، اما در مکانی مانند بیمارستان، وضوح صدا در سیستم پیجینگ از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

هزینه خرید بلندگو یا باند ستونی

بلندگوهایی که در فضای داخلی و محیط مسقف نصب می شوند، معمولا قیمت کمتری دارند. اما بلندگوهای ستونی که در فضای باز استفاده می‌شوند، از مدل های بلندگوی ستونی ضدآب محسوب می‌شوند و در برابر تابش آفتاب و بارش باران به مراتب دارای مقاومت بالاتری هستند، به همین دلیل از نظر قیمت نیز قیمت بالاتری دارند. برخی از این محصولات هم به شکل بلندگو ستونی دکوراتیو عرضه می‌شوند. اسپیکرهای ستونی دکوراتیو ضدآب را می‌توان در محیط‌های سرپوشیده مانند استخر که رطوبت زیادی دارند و همینطور در مکان های سربازی که در معرض تابش آفتاب و بارش باران قرار دارند نیز استفاده کرد.

اسپیکر بی‌سیم (Wireless speaker)

اسپیکر-بی-سیم

بلندگوهای بی‌سیم یکی از انواع بلندگوهای پخش سیگنال صوتی هستند که برای دریافت سیگنال ها از فرکانس رادیویی (موج RF) استفاده می کنند و به همین جهت بدون نیاز به کابل توانایی پخش صوت را دارند، تا این تاریخ که این مقاله برای شما نوشته می شود دو فرکانس عمده RF بیشترین میزان استفاده را در این نوع از بلندگوها دارند که هر دو فرکانس با استفاده از انتقال بی‌سیم کار ارسال سیگنال ها را انجام می دهندد، یکی از این فرکانس‌ها تحت نام آی‌تریپل‌ئی ۸۰۲٫۱۱ شناخته می‌شود و فرکانس دیگر با استفاده از تکنولوژی بلوتوث کار ارسال سیگنال را برای اجرای داده‌های صوتی انجام می دهد.
در واقع نحوه کار بلندگوهای بی‌سیم به این صورت است که در این اسپیکرها یک قسمت کار ارسال فرکانس را انجام می دهد و قسمت دیگر عمل دریافت این فرکانس را بر عهده دارد. نحوه کارکرد این دو قسمت به این شکل است که فرستندهٔ خروجی از بستر هر دستگاه صوتی همانند دستگاه‌های های-فای، تلویزیون، رایانه، پخش‌کننده‌های MP3 و ... که دارای  رابط RCA هستند استفاده می‌کند.از این رابط برای طبقه‌بندی اتصال‌ها استفاده می‌شود.از آنجایی که ارسال و دریافت سیگنال ها توسط فرستنده و گیرنده اسپیکر انجام می شود و در این بین نیاز به هیچ گونه کابل کشی وجود ندارد، تقریبا می توان گفت که در هر مکانی که شما نیاز داشته باشید می توانید گیرنده را قرار دهید و صدا را دریافت کنید. البته این نکته را نباید فراموش کرد که از بلندگوهای بی سیم می توان در یک محدوده مشخص استفاده کرد. این محدوده در هر اسپیکر بی سیم بسته به کارخانه تولید کننده، کیفیت ارسال کننده و دریافت کننده و همینطور داشتن یا نداشتن تقویت کننده ای که برای افزایش سیگنال های ارسال شده استفاده می شود متفاوت است.
بسته به نوع دستگاه، برق رسانی به این مدل دستگاه‌ها می‌تواند توسط یک باتری، کابل USB یا یک منبع برق دیگر مانند برق شهری تامین شود، بسته به شدت و تن صدایی که از دستگاه دریافت می‌شود و همینطور فاصلهٔ آن‌ها با دستگاه مرکزی، باتری ها معمولا می توانند حدود 3 تا 4 ساعت جوابگوی شارژ رسانی به اسپیکر باشند (این موضوع با نوع و مدل باتری ارتباط مستقیم دارد)، بعضی از اسپیکرهای بی‌سیم با باتری‌های قابل شارژ هم می‌توانند کار کنند.

این نکته را مدنظر داشته باشید که اسپیکر بی سیم تنها از تکنولوژی وای فای (wifi) برای ارتباط با دستگاه های دیگری مانند گوشی استفاده نمی کند، بلکه تکنولوژی دیگری مانند بلوتوث هم می تواند برای متصل شدن به دستگاه ها در این نوع اسپیکرها استفاده شود.
اگر قصد خرید اسپیکر بی سیمی را دارید که از تکنولوژِی بلوتوث برای اتصال به دیگر دستگاه ها استفاده می کند، سعی کنید اسپیکری را انتخاب کنید که نسخه بلوتوث استفاده شده در آن بالاتر باشد (ترجیحا نسخه 5 بلوتوث و بالاتر). 
یکی از دلایل مهم انتخاب اسپیکر بلوتوثی نسخه 5 به بالا این است که در این نسخه ها مصرف باتری اسپیکر به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. قابلیت دوم بلوتوث نسخه 5 و بالاتر آن این است که در این نسخه می توان به صورت همزمان به دو دستگاه متصل شد. در نسخه 5 و بالاتر سرعت ارسال اطلاعات و همچنین برد آن نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

انتخاب اسپیکر بلوتوثی ضد آب :

هر چند از نظر فنی هیچ دستگاه الکترونیکی به صورت کامل ضد آب نیست (در وسایل الکترونیکی که دارای گواهینامه ضد آب بودن است، عمق و مدتی که دستگاه می تواند در زیر آب سالم بماند نیز بر روی بسته بندی آن درج می شود) اما در شرایط یکسان بین اسپیکرهای بلوتوثی، برخی از آنها از دوام بیشتری نسبت به سایر اسپیکرهای بلوتوثی برخوردارند.
میزان دوام وسایل اسپیکر در برابر آب و گرد و غبار با IP مشخص می شود. به عنوان مثال استاندارد مقاومت در برابر آب IPX4 است. اگر بر روی اسپیکر یا بسته بندی آن علامت IP44 درج شده باشد، یعنی این اسپیکر هم در برابر آب و هم در برابر گرد و غبار مقاوم است.

طبق جدول زیر عدد اول در استاندارد IP مربوط به گرد و غبار می باشد :

استاندارد مقاومت در برابر گرد و غبار

و عدد دوم در استاندارد IP مربوط به نفوذ آب است :

استاندارد مقاومت در برابر ورود آب

اگر قصد دارید از اسپیکر خود در مکان هایی مانند حمام، استخر و مکان هایی مانند آن استفاده کنید حتما اسپیکر بی سیمی را انتخاب کنید که از استاندارد ضد آب بودن بهره می برد.

اسپیکرهای بلوتوثی پرتابل :

اسپیکرهای بلوتوثی معمولا قابل حمل نیز هستند، اما بعضی از اسپیکرها نیز هستند که در کنار قابلیت های دیگری مانند درگاه USB و حافظه های SD و میکرو اس دی، خروجی RCA و ... از قابلیت اتصال بلوتوث نیز استفاده می کنند که این اسپیکرها برخلاف اسپیکرهای پرتابل، قابلیت حمل کردن را ندارند.
اما در بین اسپیکرهای پرتابل نیز، برخی نسبت به دیگر اسپیکرها قابل حمل تر هستند یا به عبارتی حمل آنها نسبت به دیگر بلندگوهای بلوتوثی پرتابل راحت تر است. بد نیست این نکته را یادآوری کنیم که بسیاری از اسپیکرهای پرتابل طوری طراحی شده اند که تا حدودی نسبت به آب مقاوم هستند.

اسپیکرهای بلوتوثی هوشمند همراه با  Wi-Fi :

معمولا این اسپیکر ها با نام اسپیکر هوشمند دارای بلوتوث نیز شناخته می شوند. از اسپیکرهای بلوتوثی هوشمند بیشتر در منازل استفاده می شود و می توان بدون متصل شدن به آن از طریق بلوتوث نیز به گوش دادن موسیقی پرداخت. اسپیکرهای هوشمند نسبت به اسپیکرهای بلوتوثی ساده مقداری متفاوت هستند و می توانند برای پخش صدا با کیفیت و وضوح بالا به WI-FI متصل شوند. کیفیت صدا در اسپیکر هوشمند با استفاده از اتصال WI-FI نسبت به اسپیکر بلوتوثی عادی بالاتر است.

کدک های بلوتوث چیست؟

نحوه انتقال صدا از تلفن هوشمند به اسپیکر توسط کدک بلوتوث مشخص می شود. کدک های بلوتوث با کیفیت بالا از نرخ پخش بیشتری پشتیبانی می کنند و کیفیت صدای بهتری را ارائه می دهند. تمام اسپیکرهای بلوتوثی از یک نوع منو پشتیبانی نمی کنند اما تمام اسپیکرهای بلوتوثی بدون استثنا از SBC پشتیبانی می کنند. از زمان معرفی کدک SBC زمان زیادی می گذرد اما این کدک بلوتوث همچنان یکی از مشهورترین کدک های بلوتوث است. 
اگر از تلفن هوشمند با سیستم عامل اندروید استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک تجربه پخش با کیفیت، اسپیکری را انتخاب کنید که از aptX پشتیبانی کند. سیستم عامل اندروید علاوه بر aptX از AAC نیز پشتیبانی می کند اما متاسفانه تنها گزینه موجود برای گوشی های آیفون برای پخش صدای با کیفیت بلوتوثی AAC است.

می خواهید با اسپیکر خود تماس بگیرید؟ اسپیکری را انتخاب کنید که میکروفون داشته باشد!

نکته ای که در اسپیکر کمتر به آن پرداخته شده است و شاید برای شما تازگی داشته باشد این است که از اسپیکر هم می توان برای صحبت با تلفن استفاده کرد! تعداد اندکی از اسپیکرهای بلوتوثی از این قابلیت بهره می برند. اسپیکرهای Bose's SoundLink Color II و SoundLink Micro و تعدادی از اسپیکرهای JBL، به این قابلیت مجهز شده اند.

اسپیکرهای برج یا ایستاده

اسپیکر-ایستاده-یا-برج

همانطور که از نام آنها مشخص است، اسپیکرهای ایستاده به صورت معمول روی زمین قرار می گیرند و معمولا آن ها را به عنوان اسپیکرهای برجی می شناسند و ارتفاع اکثر آنها از سطح زمین چیزی در حدود 90 تا 120 سانتی متر است. هر چند که اندازه یک اسپیکر معمولا ارتباط کمی با کیفیت صدا دارد یا بهتر است بگوییم هیچ ارتباطی ندارد، ولی اسپیکرهای بزرگ معمولاً دارای صدای بلندتری هستند. به دلیل این که ایجاد فرکانس های پایین با مخروط های بزرگتر کار آسان تری است، اسپیکرهای ایستاده نیز به دلیل داشتن مخروط های بزرگتر برای تولید بیس بیشتر، مجهزتر هستند.
از صحبت های بالا می توان چنین نتیجه گیری کرد که، اسپیکرهای برج یا همان اسپیکرهای ایستاده برای فضاهای بزرگ مناسب ترین مدل هستند.این اسپیکرها معمولاً در سیستم های صوتی فراگیر استفاده می شوند. پس اگر برای استفاده در فضایی بزرگ نیاز به باند دارید، یک جفت اسپیکر ایستاده استریو ممکن است تنها چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید.

اسپیکر (بلندگو) قفسه کتابی یا بوک شلف

اسپیکر-قفسه-کتابی-یا-شلف-بوک

اسپیکرهای قفسه کتابی (بوک شلف)، به خصوص برای مکان هایی با فضای کوچکتر، یک جایگزین عالی برای اسپیکرهای برجی هستند. این اسپیکرها نسبت به نوع ایستاده به میزان قابل توجهی کوچکتر هستند و معمولاً به توییتر و ووفر یا درایور مید-رنج مجهز هستند.در این بین اسپیکرهای قفسه کتابی 3 طرفه هم در بازار وجود دارند که شامل هر سه درایور با هم هستند. علت نامگذاری این بلندگوها نیز این است که به راحتی می توانند ری قفسه کتاب قرار گیرند، اما یک نکته را نیز در نظر داشته باشید که قرار دادن اسپیکر قفسه کتابی درون قفسه، باعث خواهد شد تا قسمت زیادی از صدایی را که اسپیکر بیرون می دهد را جذب کند. برای جلوگیری از این مساله، بهتر است تا آن را روی پایه اسپیکر قرار دهید، این کار باعث خواهد شد تا کیفیت صدای ارائه شده به مراتب بالاتر باشد.  
مانند اسپیکر برج، یک جفت اسپیکر قفسه کتابی هم می تواند صدای استریو خیلی خوبی تولید کند. از این نوع باند می توانید به صورت ترکیبی همراه با سیستم های صوتی فراگیر نیز استفاده کنید که در این نوع استفاده، می توانند به عنوان بلندگوی جلو یا عقب و یا هر دو بلندگو عمل کنند. همچنین به خاطر محدودتر شدن قدرت بیس به خاطر ابعاد، می توان آنها را با ساب ووفر جفت کرد تا یک نتیجه فوق العاده را به خاطر پشتیبانی از طیف وسیع و گسترده فرکانس های صوتی برای شما به ارمغان بیاورد.

اسپیکرهای کانال مرکزی

اسپیکر-کانال-مرکزی

اسپیکرهای کانال مرکزی بخشی جدایی ناپذیر از همه مجموعه های صدای فراگیر هستند. آن ها بین بلندگوهای چپ و راست جلو قرار می گیرند. و وقتی در سینمای خانگی استفاده می شوند، معمولاً درست زیر صفحه نمایش جای می گیرند. با توجه به اینکه آن ها در مرکز قرار دارند، در نتیجه در تولید فرکانس های میان رده تخصص خاصی دارند. هنگام تماشای فیلم و نمایش، اسپیکر کانال مرکزی مسئول خروج صدای گفتگوها است.

کابینت اسپیکر (loudspeaker cabinet)

مجموعه چند بلندگو یا اسپیکر درون یک جعبه اصطلاحا باند نامیده می‌شود. تعداد بلندگوها، چیدمان بلندگوها، مدارات و تجهیزات الکترونیکی باند، جنس و ابعاد بدنه باند، عایق کاری آن و البته در صورت لزوم خنک کاری باند از نکات مهم ارزیابی باندها هستند.

چیدمان اسپیکرها

در باندها درایورها (speaker driver) اشاره به بلندگوهایی دارند که به‌طور ویژه تنها در باز پخش یک بازه فرکانسی عمل می‌کنند. صدای زیر با فرکانسهای بالا توسط اسپیکرهای توییتر و فرکانس‌های میانه توسط مید‌رنج‌ها و صدای بم یا فرکانس پایین عموما توسط ووفرها پخش می‌شود. ترکیب این‌ها در یک باند یا کابینت اسپیکر کارایی آن‌ها را و مکان قرارگیری آن‌ها را تعریف می‌کند.

آشنایی با توییتر (Tweeter) در بلندگوها

بلندگوی-توییتر

هر اسپیکر ممنک است دارای یک قطعه به نام ووفر و قطعه دیگری به نام توییتر باشد. همانطور که در ادامه به صورت کامل بیان کرده ایم ووفر (ساب ووفر) برای صداهایی بین 20 هرتز تا 1000 هرتز که اصطلاحا به آن صدای بم می گویند استفاده می شود و برای پخش کردن صداهای زیر، نیاز به یک سخت‌افزار ویژه دیگر داریم. معمولا بیشتر بلندگوها حتی نسخه‌های معمولی موجود در بازار قطعه کوچکی به اسم Tweeter (با تلفظ صحیح توییتر که به‌اشتباه تیوتر گفته می‌شود) دارند که این وسیله برای تولید و اجرای صداهای صوتی با فرکانس بالا طراحی و ساخته شده است.
توییتر معمولا در رنج فرکانس بین ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز (که به نام بالاترین حد شنوایی انسان معروف است) کار می‌کند.
توییترهای تخصصی و حرفه ای می‌توانند حتی فرکانس‌های بالاتر از ۱۰۰ کیلوهرتز را نیز پردازش و پخش کنند.علت نامگذاری این واژه در حقیقت از شباهت آن به صدای بالای بعضی از پرندگان گرفته شده است. احتمالا متوجه شده اید که توییتر دقیقا برعکس ووفر عمل می کند.
شنیدن صدای توییترها به تنهایی چندان جذابیتی ندارد.همانطور که گفتیم صدای فرکانس بالایی که آنها تولید می‌کنند درواقع تکمیل کننده صداهای فرکانس پایینی است که ساب‌ووفر یا باندهای اصلی تولید می‌کنند. با اضافه کردن توییتر به سیستم، باندها وظیفه‌ی تفکیک این فرکانس ها را به صورت اتوماتیک به توییترها واگذار خواهند کرد.

سه نوع توییتر معروف موجود در بازار

1- توییتر مخروطی

سه نوع مختلف از اسپیکر توییتر در بازار وجود دارد. توییتر مخروطی یکی از آنها است که از بین هر سه دسته بندی، ارزان ترین و مهم ترین مدل در اسپیکر های توییتر به حساب می آید. این نوع توییتر بسیار کوچک و سبک است و به راحتی می توان آن را حمل کرد. توییتر مخروطی در دهه 60 و 70 میلادی بسیار محبوبیت بالایی داشت و این مدل برای اسپیکرهای استریو Hi-Fi قدیمی طراحی شده بود. توییترهای مخروطی به خاطر طراحی فوق العاده هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرند. علی الخصوص اسپیکرهایی که توسط برند هایی مثل SEAS ، JBL ،CTS و Audax ساخته شده بودند حتی بیشتر از انواع دیگر مورد توجه و مورد استفاده قرار گرفتند.

2- توییتر گنبدی

در بین اسپیکر های توییتر، نوع گنبدی آن به پاسخ صوتی دقیق خود معروف است. در مقایسه با توییتر مخروطی، توییتر های گنبدی دارای پخش صدای بیشتر و همینطور صدای بلندتری هستند. به عبارت ساده تر، صوتی که توسط توییتر گنبدی تولید می شود در مقایسه با یک توییتر مخروطی از نظر پخش صوت، صدا را در فضای وسیع تری پخش می کند.
دیافراگم این مدل از اسپیکر های توییتر از جنس سیم های آلومینیومی است که در لبه گنبد مانند آن پیچیده شده است. بخش متحرک اسپیکر های توییتر را بر روی یک قاب پلاستیکی قرار داده و درون آهنربای حلقه ای آن نصب کرده اند. علاوه بر تمام این موارد، معمولا یک صفحه سوراند در قسمت بالای توییتر گنبدی نصب می شود که برای کنترل کردن جهت صدا طراحی شده است.
توییتر های گنبدی در دو طبقه با گنبد نرم و گنبد فلزی طبقه بندی می شوند. گنبد های نرم از موادی از جنس پلاستیک، ابریشم و پارچه مصنوعی ساخته می شوند. همچنین گنبد های فلزی نیز از موادی مثل آلومینیوم، تیتانیوم و بریلیوم ساخته  می شوند.

3- توییتر های هورن

و اما گل سر سبد توییترها یعنی توییتر های هورن آخرین نوع از انواع اسپیکر های توییتر هستند که در میان این سه نوع توییتر قوی ترین آنها محسوب می شوند. بر عکس توییتر گنبدی، صدایی که توسط توییتر های هورن ایجاد می شود، صدایی مستقیم، تقویت شده و طبیعی خواهد بود. این نوع توییتر معمولا از فلزات سبک ساخته می شود و به همین دلیل قدرت و کیفیت بهتری دارند.

آشنایی با کانال صوتی و سیستم سوراند

کانال صوتی چیست ؟

در الکترونیک یا مخابرات هر وقت از کانال ارتباطی صحبت می شود، منظور از آن مسیری برای انتقال اطلاعات یا انرژی خواهد بود. به عنوان مثال کانال فرکانسی یعنی یک کابل فیزیکی یا محدوده بی سیم که در آن به اندازه مشخصی از فرکانس توانایی جا به جا شدن دارد. پس قاعدتا کانال صوتی نیز به مکانی گفته می شود که مقادیر مشخصی از امواج صوتی در داخل آن قابلیت جا به جایی و شنیده شدن داشته باشد. به عنوان مثال محدوده صدای انسان یک نوع کانال صوتی به حساب می آید . به همین صورت در یک موزیک یا آهنگ، صدای خواننده به عنوان یک کانال صوتی، صدای بم که توسط ساب ووفر تولید می شود یک کانال و صدای زیر که توسط توییتر ایجاد می شود نیز کانال دیگری به حساب می آیند . به بیان ساده تر، کانال صوتی، شامل یک محدوده مشخص از صدا خواهد بود و برای این که ما بتوانیم تمام صداهای موجود در داخل یک موزیک را به درستی بشنویم، نیاز داریم تا چند کانال صوتی را دریافت کنیم. و این یعنی هر کدام از این کانال ها دریافت نشوند، از دریافت صدایی که توسط آن کانال ارسال می شود محروم خواهیم شد. به عنوان مثال اگر کانال صوتی صدای بم که توسط ساب ووفر ایجاد می شود را دریافت نکنیم، می شود گفت که از بخش بزرگی از هیجان یک آهنگ محروم خواهیم شد.
اگر بخواهیم به شکل علمی نیز به این قضیه نگاه کنیم، باید اینگونه بیان کنیم که همانطور که بارها گفته شد، محدوده شنوایی انسان از 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز متغیر است و ما برای این که بتوانیم تمام این محدوده شنوایی را پوشش دهیم ، این محدوده را به قسمت یا کانال های کوچک تر تقسیم کرده ایم و برای دریافت هر کدام از این کانال ها دستگاه مختص به خود را ایجاد کرده ایم.با این کار چند مزیت به دست می آید. مهمترین و بارزترین مزیت این است که از پرداخت هزینه های سنگین برای کسانی که نیاز تخصصی به تمام این قسمت ها ندارند (به عنوان مثال بیشتر مصارف خانگی و اداری) جلوگیری می شود.

آرایش 5.1 (سیستم های 5.1 کانال) در سیستم صوتی چیست ؟

اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه شده بیان کنیم، عدد 5.1 در سیستم صوتی به این معناست که این سیستم دارای 6 عدد خروجی صدا است و هر کدام از این خروجی ها برای پوشش دادن یک کانال صوتی استفاده می شوند. نام دیگری که برای به سیستم 5.1 استفاده می شود، سیستم صوتی 6 کاناله است. به عبارت دیگر معنای سیستم 5.1 کانال این است که این سیستم از 5 اسپیکر و یک ساب ووفر استفاده می کند و عدد 1 نمایانگر تعداد ساب ووفر در این سیستم است. دلیل این که معمولا از یک ساب ووفر برای سیستم های صوتی استفاده می شود این است که ساب ووفر بخش کوچکی از محدوده صوتی فرکانس پایین را پوشش می دهد و این یعنی استفاده از یک عدد ساب ووفر برای اکثر سیستم های صوتی کفایت می کند .
همانطور که گفته شد عدد 5 نیز بیانگر 5 عدد اسپیکر است که 5 کانال خاص را پوشش می دهند. در این سیستم صوتی 2 عدد اسپیکر استریو برای سمت چپ و راست صدای اصلی و در جلوی شما استفاده می شوند. از 2 عدد اسپیکر استریو نیز در سمت چپ و راست و در پشت سر شما برای دریافت صداهای پشت صحنه و جزئیات بیشتر، و 1 اسپیکر مرکزی برای دریافت صدای خواننده یا صدای بازیگران در جلوی شما استفاده می شود.
برای این که بهتر متوجه قضیه شوید، باید بدانید که اکثر صداها به صورت استریو یا به عبارتی از دو کانال چپ و راست پخش می شوند. به عنوان مثال صدایی که از اکثر تلویزیون ها خارج می شود و همینطور صدای لپ تاپ به صورت استریو هستند (برای پخش صدا فقط از دو اسپیکر استفاده می شود) و این یعنی تمام جزئیات صدا در این دو کانال قرار گرفته و تفکیک نمی شوند. اما اگر نیاز داشته باشیم که جزئیات بیشتر و واقعی تری از صدا را دریافت کنیم، نیاز داریم تا اسپیکرهای بیشتری را برای پخش صدا قرار دهیم که همین عامل باعث شد تا سیستم صوتی 5.1 کانال به وجود بیاید. اگر دقت کرده باشید، اکثر فیلم های سینمایی یا بازی های ویدیویی، دارای افکت های صوتی و جلوه های ویژه ای هستند که جزئیات زیادی را در خود قرار داده اند و نیاز است تا تمامی این جزئیات به صورت واقعی به گوش شنونده برسد. به عنوان مثال، صدایی که در پشت سر شخصیت اصلی فیلم اتفاق می افتد، در صورتی حس واقعی را به شما منتقل خواهد کرد که شما نیز این صدا را از پشت سر خود بشنوید .

آرایش پیشنهاد شده برای سیستم 5.1 صوتی

چیدمان-مناسب-سیستم-صوتی-5.1-کانال

در این سیستم صوتی برای اینکه بتوانید جزئیات صدا را به صورت تمام و کمال با گوش خود دریافت کنید، لازم است تا  اسپیکرهای 5.1 را به درستی در اتاق یا مکانی که قصد راه اندازی این سیستم صوتی در آن را دارید بچینید در غیر این صورت صدای مد نظر خود را با بهترین کیفیت دریافت نخواهید کرد. به عنوان مثال اگر از ساب ووفر در گوشه اتاق خود استفاده کنید صدای باکیفیتی دریافت نخواهید کرد. آرایش پیشنهاد شده توسط ما این است که در صورت استفاده از این سیستم دو عدد اسپیکر جلوی شما و در سمت چپ و راست اتاق قرار گرفته و اسپیکر مرکزی یا Center همانطور که از نام آن مشخص است ، در روبروی شما (وسط اتاق – بین اسپیکرهای چپ و راست جلو) و دو تا اسپیکر هم در پشت سر شما و در سمت چپ و راست اتاق قرار بگیرند. برای پخش کامل جزئیات نیز ساب ووفر در جلوی فرد قرار بگیرد.

سیستم سوراند 7.1 کانال چیست ؟

چیدمان-مناسب-سیستم-صوتی-7.1-کانال

سیستم صوتی 7.1 کانال نیز چیزی شبیه به سیستم 5.1 کانال است، با این تفاوت که در این سیستم دو عدد اسپیکر به سیستم اضافه شده است. یعنی یک اسپیکر مرکزی ، دو عدد اسپیکر برای سمت چپ و راست در جلو ، دو عدد اسپیکر برای سمت چپ و راست اتاق ، دو عدد اسپیکر برای سمت چپ و راست پشت سر و ساب ووفر که مجموعا 8 عدد اسپیکر را تشکیل خواهند داد. در بسیاری از مواقع استفاده از سیستم سوراند 5.1 کانال کفایت کرده و نیازی به تهیه سیستم سوراند 7.1 کانال نیست، اما برای یک سری از پروژه های حرفه ای تر که نیاز به دقت صوتی بالاتری دارند از سیستم صوتی 7.1 کانال استفاده می شود.

چند نکته کوچک در مورد سیستم صوتی سوراند Surround

الف) در سیستم های صوتی به ساب ووفر اصطلاحا LFE نیز گفته می شود. LFE مخفف عبارت Low Frequency Effects است و به این معناست که این بخش روی فرکانس های پایین صدا کار می کند.
ب) اگر تعداد اسپیکرها در یک سیستم صوتی بیشتر از 3 عدد باشد، اصطلاحا به آن سیستم سوراند (Surround) نیز گفته می شود. پس سیستم های معمولی که دارای یک ساب ووفر و 2 اسپیکر هستند سوراند به حساب نمی آیند.
ج) ممکن است گاهی اوقات و در بعضی مکان ها عبارت 6.2 و یا 7.2 را نیز دیده باشید.همانطور که قبلا هم گفته شد عدد 2 به معنای این است که در این سیستم های صوتی دو عدد ساب ووفر وجود دارد.

انواع اسپیکرهای تسکو

به صورت کلی اسپیکرهای تسکو به 3 مدل دیواری، پرتابل (قابل حمل) یا دسکتاپ (رومیزی) تقسیم بندی می شوند. اسپیکرهای دیواری عموما در منازل و ادارات و به صورت کلی مکان هایی که نیاز به قرار دادن اسپیکر به صورت ثابت در یک مکان خاص می باشند استفاده می شوند. این مدل از اسپیکرها هم به صورت با سیم و هم به صورت بی‌سیم به تلویزیون و کامپیوتر شما متصل می‌شوند.
نوع دیگر اسپیکر، مدل پایه دار آن است. تقریبا از بلندگوهای پایه دار در هر مکانی می توان استفاده کرد. به همین دلیل شاید بتوان این اسپیکرها را محبوب‌ترین و پراستفاده ترین مدل اسپیکر در بین علاقه‌مندان دانست. بیشترین میزان استفاده از این اسپیکرها در خانه ها است.
سومین و به نوعی جدیدترین مدل اسپیکر، اسپیکر بلوتوثی قابل حمل (پرتابل) است. این اسپیکرها در ابعاد کوچک ساخته می شوند و پرتابل (قابل حمل) بودن آن‌ها از مهم‌ترین مزیت این نوع اسپیکر نسبت به سایر مدل‌ها است. اسپیکرهای قابل حمل برای اکثر افراد، مخصوصا برای کسانی که به دنبال استفاده از اسپیکر در مسافرت و گردش هستند، انتخابی فوق العاده است. اما در نهایت، نیازها و انتظارات افراد است که مناسب ترین نوع اسپیکر را برای استفاده هر فرد انتخاب می کند. بنابراین قبل از بررسی بقیه نکات، ابتدا این سه مدل اسپیکر را به دقت بررسی کنید و مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. 7 نکته دیگر هم وجود دارد که در هنگام خرید باید به این نکات نیز توجه کنید.

1. وات واقعی بلندگو یا RMS (root mean square)، بلندی صدای اسپیکر چقدر است؟

یکی از پارامترهایی که در زمان خرید بلندگو باید به آن توجه کنید، کلمه ای به نام آر ام اس (RMS)  است. آر ام اس در واقع توان واقعی بلندگو را نشان می دهد. در واقع میزان بلندی صدا رابطه مستقیمی با RMS دارد. به این معنا که هر چقدر RMS بالاتر باشد، صدای پخش شده از بلندگو نیز بلندتر خواهد بود. بنابراین اگر بلند بودن صدا برای شما اولویت دارد، باید اسپیکری را انتخاب کنید که RMS بالاتری داشته باشد.
معمولاً شرکت ها زمانی که می خواهند از قدرت و میزان نیروی بلندگوها صحبت کنند از حداکثر قدرت (Peak Power) اسپیکرهای خود صحبت می کنند. Peak Power در واقع حداکثر قدرتی است که یک بلندگو می تواند ایجاد کند. این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید در مدت طولانی از حداکثر توان اسپیکر استفاده کنید، چون این کار به راحتی می تواند باعث صدمه و آسیب جدی به بلندگو، تیونر و حتی ساب ووفر شود. بنابراین چیزی که در موقع خرید اسپیکر برای شما اهمیت دارد RMS است و نه Peak Power.

2. طراحی بلندگوها و انتخاب از بین تنوع زیاد اسپیکرها

اگر به اسپیکرهایی که در چند سال پیش تولید می شدند نگاهی بیندازید، فقط تعدادی گزینه محدود برای خرید اسپیکر وجود داشت. اسپیکرها اکثرا مشکی بودند و بدنه ای بزرگ داشتند که این طراحی برای خیلی از افراد خوشایند نبود. اما امروزه به قدری در طراحی اسپیکرها تنوع وجود دارد که انتخاب یک اسپیکر از بین هزاران مدل برای شما کار ساده ای نخواهد بود. در حال حاضر انواع و اقسام مختلفی با رنگ‌بندی‌های متفاوت در بازار وجود دارند.
این نکته را در نظر بگیرید که طراحی اسپیکر به صورت مستقیم بر روی کیفیت و قدرت صدا تاثیر گذار است. بنابراین به جز در نظر گرفتن علاقه شخصی در خصوص انتخاب رنگ و مدل اسپیکر حتما و حتما نوع اسپیکر را هم مد نظر خود قرار دهید. در صورتی که اسپیکر را برای خانه خریداری می کنید، ما به شما پیشنهاد می کنیم که بین دیزاین خانه و اسپیکر شما یک تناسب منطقی برقرار باشد.

3. اسپیکرهای چند کاناله را انتخاب کنید

از نکات دیگری که زمان خرید اسپیکر باید به آن دقت کنید، تعداد کانال اسپیکر است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تعداد کانال های خروجی صدا در اسپیکر بیشتر شده است. این افزایش تعداد کانال‌ها به صورت مستقیم بر کیفیت صدا تاثیر گذاشته است. ما به شما پیشنهاد می کنیم که هنگام خرید اسپیکر، اسپیکرهای 3 یا 4 کاناله را انتخاب کنید. این اسپیکرها معمولا قیمت مناسبی دارند و در آنها یکی از کانال‌ها برای خروجی صدای بم طراحی شده و کیفیت صدای نهایی را افزایش می‌دهد.

4. بیشتر از توان شنیداری اسپیکر نخرید!

این نکته را در نظر بگیرید که گوش انسان سالم قادر به شنیدن صداهایی بین 20 هرتز تا 20 هزار هرتز است. این بدان معناست که گوش انسان صداهایی بالاتر یا پایین‌تر از این فرکانس را نمی شنود و آن را پردازش نمی کند. برخی اسپیکرها صداهایی بالاتر و پایین‌تر از این فرکانس را پوشش می‌دهند، و این برای اسپیکرمزیت محسوب نمی شود، چون در این فرکانس ها صدایی به گوش شما نخواهد رسید. بنابراین در زمان خرید اسپیکر به این نکته هم توجه داشته باشید و آن را در نظر بگیرید.

5. بزرگتر بودن اسپیکر دلیلی بر بهتر بودن آن نیست

ابعاد اسپیکر هم یکی از نکات مهمی است که افراد زیاد به آن توجه نمی کنند. اگر قصد خرید اسپیکر برای مکان ثابتی مثل خانه را دارید، باید به فاکتور ابعاد توجه کنید. اسپیکرهای غول پیکر همیشه خوب نیستند. 
برای این ادعا دو دلیل وجود دارد. اول این که گاهی اوقات مشاهده شده که اسپیکر غول پیکر یک برند از نظر صدای خروجی با یک اسپیکر کوچک از برند دیگر برابری می کند. دلیل دوم هم این است که این اسپیکرها مناسب استفاده در یک مکان نباشند. مثلا در منزل‌های کوچک و آپارتمانی استفاده از این نوع اسپیکر صدای بسیار زیادی تولید می‌کند که علاوه بر این که در دراز مدت بر روی سلامتی گوش شما اثر خواهد گذاشت، باعث آزار دیگر افراد نیز خواهد شد.
ما به شما پیشنهاد می کنیم که با توجه به متراژ اتاق یا خانه یک اسپیکر با حجم مناسب و متعادل را تهیه کنید.

6. در اسپیکرهای قابل حمل حافظه دستگاه و ظرفیت باتری را در نظر بگیرید

بعضی از اسپیکرها از کارت حافظه پیشتیبانی می‌کنند. دقت کنید که اسپیکری که انتخاب می کنید، از حافظه مناسبی برخوردار باشد. در صورتی که به دنبال خرید یک اسپیکر پرتابل (قابل حمل) هستید، مهمترین نکته این است که به ظرفیت باتری خیلی توجه کنید.
در بلندگوهای رومیزی و دیواری این مساله چندان اهمیت ندارد، چون دستگاه به صورت مستقیم به برق شهری متصل است و از آن استفاده می‌کند اما در بلندگوهای پرتابل (قابل حمل) باید به ظرفیت باتری توجه داشته باشید. چرا که در صورت تمام شدن ظرفیت باتری در زمان استفاده و دسترسی نداشتن به یک منبع برق مشکلات زیادی برایتان به وجود خواهد آمد. این نکته به صورت کلی برای تمام وسایلی که از باتری استفاده می کنند صادق است و در هنگام خرید این وسایل بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید.

7. به عدد باس (بیس) دستگاه توجه کنید

بیس یا باس (Bass) اصطلاحی است که به صداهای فرکانس پایین گفته می شود که توسط ووفر یا اسپیکر تولید می شوند. همانطور که قبلا گفته شد گوش انسان تنها می تواند صداهای تولید شده در فرکانس 20 هرتز الی 20 هزار هرتز را بشنود. در این بازه، به صداهای پایین تر از 1000 هرتز (بین 20 هرتز الی 1000 هرتز) صداهای بیس دار گفته می شود. هر چقدر صدایی که توسط اسپیکر تولید می شود به عدد 20 هرتز نزدیک تر باشد، صدا بم تر و کلفت تر می شود. همین اصل باعث می شود اسپیکر ها صدای بیس دار را از صدای معمولی آهنگ ها تشخیص بدهند و آن را پخش کنند.
معمولا اکثر اسپیکرهای بالارده از یک ووفر بهره می برند که معمولا با نام ساب ووفر شناخته می شوند و تنها با هدف تولید بیس از آن استفاده می شود. ووفر (ساب ووفر) یک درایو دایره شکل یا بیضوی نسبتا بزرگ است که در اسپیکر های بالارده وجود دارد. هر چقدر اندازه ووفر (ساب ووفر) بزرگتر باشد، طبیعتا بیس دریافت شده از آن نیز بیشتر خواهد شد. البته شدت و نوع بیس 100 درصد مختص اسپیکر نیست و تا حد زیادی به موسیقی پخش شده هم بستگی دارد. ووفر ها با ایجاد جلوه های خاصی از لرزش بیس را تولید می کنند. اسپیکرهای چمدانی به خاطر اندازه بزرگ ساب ووفر نمونه ای ایده آل برای تولید بیس (باس) محسوب می شوند.

8- ارزان یا گران بودن اسپیکر

واضح است که هر چه سطح توقع شما از یک اسپیکر بیشتر شود به همان میزان قیمت اسپیکر مورد نظر شما نیز افزایش خواهد یافت. معمولا هر چقدر امکانات قرار داده شده برای یک اسپیکر بیشتر شود، قیمت آن نیز به مراتب افزایش خواهد داشت. اسپیکرهایی که با برق شهری کار می کنند با اسپیکرهایی که از کابل USB برای تامین برق خود استفاده می کنند از نظر قیمت تفاوت خواهند داشت. همینطور اسپیکری که امکاناتی مانند شکاف کارت حافظه، بلوتوث،  امکان اتصال فلش به صورت مستقیم، امکان دریافت رادیو و ... در آن لحاظ شده باشد قطعا در مقایسه با یک اسپیکر معمولی و بدون امکانات از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود.

9- اکتیو (Active) یا پسیو (Passive) بودن بلندگو

در هنگام خرید اسپیکر باید به نوع اکتیو یا پسیو بودن آن نیز توجه کنید. اسپیکرهای اکتیو نیاز به منبع تغذیه جداگانه ندارند و در داخل خود به یک آمپلی فایر مجهز هستند اما اسپیکرهای پسیو نیروی خود را از یک آمپلی فایر خارجی که از طریق سیم به آن وصل شده است می گیرد. از بلندگوهای پسیو معمولا برای استفاده خانگی و در منازل به کار برده می شوند. ‏
بلندگوهای فعال یا اکتیو نیز معمولا در سیستم های صوتی ‏pa‏ استفاده می‌شوند. اما گاهی اوقات برای ‏بلندگوهای بلوتوثی، ساب ووفر و برخی دیگر از بلندگوهای صوتی خانگی نیز به کار می روند. همچنین بین ‏تنظیمات کراس اوور (Cross Over) این بلندگوها نیز تفاوت هایی وجود دارد.

ویژگی های یک باند پسیو :

‏الف) میزان سیم کمتر و قرارگیری راحت تر

تنها نکته ای که بعد از خرید بلندگوهای پسیو وجود دارد و باید نگران آن باشید این است که باید اتصال سیم بلندگو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی به ‏پریز برق نزدیک است! البته معمولا بلندگوهای پسیو دارای سیم های بلندی هستند و استفاده از بلندگو را ساده تر می‌کند. ‏
اما نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که اگر برای استفاده از سینمای خانگی از بلندگوی مجهز ‏به سیستم برق استفاده می‌کنید، به یک کابل دیگر هم برای اتصال پری امپ و پردازنده به بلندگوها نیاز دارید. ‏و این یعنی شما باید برای راه اندازی بلندگو دو کابل را مدیریت کنید، یک کابل که از پریز برق به اسپیکر متصل می شود و ‏دیگری کابل پری‌امپ و پردازنده که باید به آن وصل شود.

ب) امکان جا به جایی آسانتر

یکی از تفاوت های باند پسیو و اکتیو در وزن آنهاست. بلندگوهای پسیو آمپلی فایر داخلی ندارند، به همین دلیل جا به جایی آنها راحت و نصب آنها نیز آسان تر خواهد بود. از این رو اگر نمی‌توانید باند سنگینی را با خود حمل کنید، ‏بلندگوی پسیو خیلی کاربردی است. همچنین از بابت تعداد باندها هیچ نگرانی وجود ندارد، چون با سیستم ‏زون بندی می‌توانید باندها را در هر جایی که باشند، کنترل کنید.

ج) به روز رسانی آسان تر و تعویض آمپلی فایر

تفاوت دیگری که در بلندگوهای اکتیو و پسیو وجود دارد، در امکان به روزرسانی آنهاست. به این معنی که شما هر موقع دلتان بخواهد ‏که انرژی و قدرت بیشتری از باندها دریافت کنید، فقط کافی است که یک آمپلی فایر با قدرت بیشتر تهیه کنید و سپس آن را به ‏بلندگوهای جدید خود متصل می‌کنید. اما در اسپیکرهای اکتیو امکان ارتقا سیستم وجود ندارد و اگر هم این امکان وجود داشته باشد به هیچ عنوان کار آسانی نیست.
همچنین بعضی اوقات پیدا کردن آمپلی فایر برای اسپیکر اکتیو کار سختی است. زیرا آمپلی فایری را که سازنده انتخاب کرده ‏احتمالا بهترین مدلی است که با بلندگوی شما مطابقت دارد. به علاوه، زمانی که یک تقویت کننده در ‏یک اسپیکر اکتیو خراب می‌شود، برای این که بتوانید آن را تعویض کنید مجبورید جعبه باند را باز کنید. گاهی بلندگوهای به کار رفته گران هستند و تعویض آمپلی فایر کمی خطرناک است و ‏باید مراقب باشید که تعمیرکار بدون آسیب زدن به جعبه آمپلی فایر را عوض کند. ‏
از طرف دیگر اگر باند اکتیو شما قدیمی باشد و خیلی سال باشد که آمپلی فایر آن خراب شده، احتمالا قطعات ‏مناسب دستگاه را برای تعویض پیدا نکنید. در این شرایط احتمال احیا کردن بلندگو وجود ندارد و شما باید یک مدل جدید بخرید. ‏پس به طور خلاصه، از آنجا که یک اسپیکر پسیو آمپلی فایر مخصوص به خود را ندارد، هیچ قطعه ی ‏الکترونیک پیچیده ای وجود ندارد که بتواند از کار بیفتد و نگران آن باشید. بنابراین شما به راحتی ‏می‌توانید آمپلی فایر مد نظر را بسته به نیاز خود انتخاب کنید.

‏د) تنظیم مشکل دستگاه برای دستیابی به کیفیت صدای خوب

نکته حائز اهمیت دیگر این است که باید بدانید علاوه بر ظاهر و عملکردهای دیگر، یکی از تفاوت های باندهای پسیو و اکتیو در کیفیت ‏صدایی است که در نهایت به شما داده می شود. همانطور که قبلا هم گفتیم، اجزای بلندگوی پسیو را خودتان باید تعیین کنید، و این به این معناست که باید تخصص کافی داشته باشید تا آمپلی فایر مناسبی را خریداری کنید و اجزا با هم هماهنگی داشته باشند. اگر ‏شدت، توان و … در این تجهیزات با هم هماهنگ شود، دستگاه بهترین کیفیت صدای خود را به شما ارائه خواهد داد. ‏
البته همانطور که گفتیم برای این مورد باید از دانش خوبی برخوردار باشید، زیرا تولیدکنندگان باند خودشان بهترین کارشناس ها را ‏دارند تا اجزای اسپیکر اکتیو را هماهنگ کنند. بنابراین شما هم در این زمینه باید از افرادی که تبحر کافی در این زمینه را دارند کمک ‏بگیرید تا بتوانید با انتخاب آمپلی فایر مناسب بهترین خروجی و صدا را از باند پسیو دریافت کنید.

ویژگی ها و قابلیت های باند اکتیو

‏الف) مجهز به مناسب ترین آمپلی فایر

در ساخت بلندگوی اکتیو، آمپلی فایر و بلندگو به بهترین شکل ممکن برای کار با یکدیگر طراحی شده‌اند و بهترین عملکرد را دارند. ‏اما همانطور که قبل از این نیز اشاره کردیم، تعویض آمپلی فایر این اسپیکر کار آسانی نیست، ولی این موضوع اصلا نگران کننده نیست. زیرا بیشتر ‏این باندها به گونه ای طراحی شده اند که بهترین نتیجه و کاربرد خود را ارائه دهند. ‏
به دلیل این که درایورها، کراس اوورها و آمپلی فایرها به طور خاص برای کار با یکدیگر انتخاب شده‌اند، بنابراین ‏نباید نگران کمبود منبع تغذیه بلندگو باشید. همچنین این باند به صورت کاملا منسجم طراحی شده است، و همین امر احتمال خراب شدن دستگاه و عدم هماهنگی را هم به صورت کاملا محسوس کاهش می دهد.

‏ب) دارا بودن قابلیت کار با بلوتوث و وای فای

از دیگر تفاوت های باند اکتیو و پسیو امکان ارسال کردن سیگنال به صورت بی سیم است. یعنی شما اگر ‏فرستادن سیگنال ها را به صورت بی‌سیم با بلوتوث یا ‏WiFi‏ انجام دهید، قبل از ارسال به بلندگو سیگنال ها دریافت و تقویت می شوند، سپس برای پخش به بلندگو ارسال می شوند.
به همین دلیل اگر برای پخش صوت فقط می خواهید از طریق دستگاهی دارای بلوتوث و بلندگو استفاده کنید، ‏حتما به باند اکتیو نیاز خواهید داشت. اگر نمی‌خواهید برای دستگاه پخش خود زیاد هزینه کنید می توانید یک ‏باند اکتیو بخرید و موسیقی را از طریق بلوتوث یا با ‏USB ‎‏ پخش کنید.

ج) مسیر سیگنال راحت تر

به دلیل این که باند اکتیو یک آمپلی فایر داخلی دارد، مدار کراس اوور باند، سیگنال را قبل از تقویت کردن فیلتر می کند. که ‏این خود یک مزیت است، اول اینکه وقتی کراس اوور مقابل تقویت کننده است، سیگنال ارسال شده برای هر درایور به طور ‏جداگانه تقویت می‌شود. در بلندگوهایی که به طور فعال دو آمپلی فایر دارند، معمولا انرژی برای هر درایور ‏بیشتر از بلندگوی پسیو است. در یک اسپیکر پسیو وقتی سیگنال پس از تقویت شدن از کراس اوور عبور می‌کند، ‏بخشی از سیگنال در کراس اوور پراکنده می شود و هرگز به درایور نمی رسد.‏
اما این مشکل در یک اسپیکر اکتیو وجود ندارد، زیرا سیگنال بعد از عبور از کراس اوور تقویت می‌شود. در ‏اینجا سیگنال به طور همزمان به توییتر و ووفر برخورد می‌کند و بنابراین شیفت فاز بین درایورها را کاهش ‏می‌دهد. با توجه به نکاتی که گفته شد، تجهیزات استفاده شده در باندهای اکتیو به صورت کامل با هم هماهنگ بوده که همین هماهنگی میان قطعات باعث دریافت بهترین نتیجه و خروجی خواهد شد. این لوازم دقیقا مکمل هم هستد و همین امر باعث می شود که صدایی بی‌نقص و عالی ‏ داشته باشید.

د) وزن بیشتر نسبت به باند پسیو

بر عکس باند پسیو که وزن کمتری داشت، باند اکتیو به خاطر داشتن یک آمپلی فایر داخلی که بسته به نوع آن متفاوت است، دارای وزن بیشتری بوده و حمل و نقل آن سخت تر است به همین دلیل شاید نتوانید آن را به راحتی جابه‌جا ‏کنید.

باند اکتیو بهتر است یا پسیو؟

همانطور که مطالعه کردید، هر کدام از این باندها مزایا و معایب خود را دارند و با توجه به نیازتان باید آنها ‏را خریداری کنید. مدل اکتیو طوری طراحی شده که تمامی اجزا به طور هماهنگ با هم کار کنند و صدایی ‏واضح‌تر را به گوش شنونده برساند. مدل پسیو هم قابلیت به روزسان یدارد و سبک وزن‌تر است.

چند نکته فوق العاده کاربردی برای استفاده از اسپیکر در مکان های مختلف :

1- اندازه و ابعاد اتاق برای انتخاب اسپیکر مناسب

فضای اتاق یک راهنمای خوب برای تصمیم گیری در مورد خرید بلندگو است و می شود اینطور گفت که اندازه اتاق تکلیف بسیاری از چیزها را روشن می کند. اگر به مشاور حرفه ای برای پیاده‌سازی سیستم صوتی خود مراجعه کنید، احتمالا اولین سوالی که از شما خواهد پرسید این است که : ابعاد اتاق شما چقدر است؟
این سوال تا حدودی مشخص می کند که مشاور قصد فروختن اسپیکرهای بزرگ‌ و گران تر و گرفتن پول بیشتر از شما را ندارد، بلکه به دنبال این است که بهترین و مناسب ترین اسپیکر را به شما پیشنهاد دهد. این اطلاعات اولین گام برای انتخاب گزینه بهتر برای مشتری است.
همانطور که قبلا هم گفتیم یک سیستم صوتی حرفه ای و قدرتمند، برای یک اتاق کوچک می تواند دردسر بزرگی باشد و از طرف دیگر، ساندباری با توانایی محدود نیز در محیط های بزرگ توانی برای خودنمایی ندارد. معمولا اتاق کوچکی که از همه طرف با دیوار محسور شده، مکان مناسبی برای استفاده از سیستم صوتی قدرتمند نیست. اولین مشکل در استفاده از این سیستم ها در اتاق کوچک این است که این اسپیکرها به اندازه کافی دست و پا گیر هستند و باعث خواهند شد فضای اتاق کوچک تر شود. مشکل دوم زمانی رخ می دهد که متوجه می‌شوید صدای باس در عین جذابیت فوق العاده، پژواک هایی دارد که در فضای کوچک واقعا آزار دهنده هستند. پس این دسته از سیستم‌های صوتی برای اتاق های بزرگ یا نشیمن انتخاب مناسب تری هستند. سیستم‌های صوتی فراگیر هم به کمک استفاده از بلندگوهای عقب و بالایی خود، می‌توانند در پخش صدا حالت سه بعدی ایجاد کنند.

بلندگوی مناسب برای اتاق شخصی با ابعاد اتاق خواب یا کمتر

برای این گونه مکان ها بهتر است از اسپیکر های معروف به ساندبار استفاده کنید. ولی اگر به دنبال سیستم های ترکیبی (Component) هستید، بلندگوها نباید خیلی بزرگ باشند. اسپیکر‌های حرفه ای هم در این زمینه تا حد بسیار خوبی نیاز‌ شما را تأمین می‌کنند.

اسپیکر مناسب اتاق نشیمن البته در آپارتمان

استفاده از سیستم صوتی HTIB، ساندبار یا سیستم ترکیبی کوچکی که با چیدمان دکوراسیون شما مناسب باشد و باعث آزار همسایگان شما نیز نشود.

اسپیکر مناسب اتاق نشیمن بزرگ مانند یک خانه ویلایی

برای این مکان ها سیستم صوتی HTIB گزینه ی خوبی به نظر می رسد، اگر می‌خواهید اتاق شما فضایی ایده آل برای سینمای خانگی شود، HTIB و سیستم‌های ترکیبی مناسبی، در بازار موجود هستند.

بلندگوی مناسب اتاق اختصاصی مخصوص سلیقه خودتان

سیستم های صوتی کامپونت برای تکمیل کردن اتاق شما، با انواع ترکیب بندی مختلف و چیدمان دلخواه شما می توانند گزینه خوبی باشند.

اسپیکر مخصوص سینمای خانگی

در این گزینه تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد و بسته به وسع مالی شما می توانید هر نوع اسپیکر حرفه ای که دوست داشته باشید استفاده کنید.

2- استفاده و قرار دادن اسپیکر در گوشه ها

یک نکته را در نظر داشته باشید که قراردادن بلندگوهای ایستاده در گوشه اتاق یا دو طرف تلویزیون بعد از مدتی برای شما مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. اولین مشکلی که می تواند به وجود بیاید ضعیف شدن بیس (باس) است.

3- دیوار و کف اتاق

بخش هایی مانند دیوارها و سطوح تخت دشمن سرسخت و شماره یک امواج صدا است. برخورد صدا با سطوح صافی مانند دیوار و کف اتاق باعث برگشت صدا و پژواک خواهد شد و صدای واقعی ایجاد شده توسط بلندگو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. جدی نگرفتن این موضوع باعث می‌شود، خواسته ای که شما از اسپیکر خود دارید برآورده نشود. اولین گزینه برای حل این مشکل می تواند جابجایی سیستم صوتی به اتاق دیگر باشد، البته اگر این کار برای شما مقدور باشد. در غیر این صورت باید از روش های جلوگیری از به وجود آمدن پژواک استفاده کنید. در حقیقت باید کاری انجام دهید تا سطوح صاف و سخت تبدیل به سطوح ناهموار شوند.(به عنوان مثال استفاده از تپینه یا استفاده از کارتن تخم مرغ که معمولا این مورد در مکان هایی که به ضبط صدا می پردازند استفاده می شود) .البته اگر با صدا کمی آشنا باشید باید بدانید که اکثر وسایل داخل خانه مانند مبلمان، پرده، فرش یا حتی گلدان ها تا حدود زیادی می تواند باعث جلوگیری از به وجود آمدن پژواک شود.

پیشنهاد خرید اسپیکر از دیجیکسو

با توجه به اطلاعاتی که در این صفحه مشاهده کردید حال ذهن شما در جهت تصمیم گیری برای انتخاب اسپیکر مناسب آماده شده است. از این جهت به شما پیشنهاد می کنیم تا با انواع اسپیکر در فروشگاه اینترنتی دیجیکسو آشنا شوید. برای مشاهده و خرید اسپیکر کافیست از لینک زیر اقدام نمایید.

دسته بندی

نظرت در مورد این مطلب چیه؟

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید نمایید. اگر این محصول را قبلا خریده باشید، نظر شما به عنوان خریدار ثبت خواهد شد.

آزیتا آذرهمایون
07 فروردین 1401

چقد راهنمای خوبی بود این خرید اسپیکر...ممنونم از مطالب مفید و خوبتون

حسین همتی
08 فروردین 1401

سلام،مطلبی که واسه راهنمای خرید اسپیکر نوشتین خیلی جامع و کامل بود. تقریبا همه چیزو پوشش داده.چند مورد جالب توش بود که من تا حالا ندیده بودم.مرسی خیلی خوب بود.

سبد خرید

مبلغ کل 0 تومان