راهنمای خرید ماوس + 8 نکته مهم

راهنمای خرید ماوس + 8 نکته مهم
خرید موس با بهترین نکات در دیجیکسو! آیا قصد خرید ماوس جدید دارید؟ در این مقاله همه نکاتی که باید قبل از خرید بدانید تا بهترین موس را برای رفع...

وقتی به بهترین راه‌ها برای ارتقای رایانه خود فکر می‌کنید، احتمالاً زیاد به موس خود فکر نمی‌کنید. آیا همه ماوس ها یکسان هستند؟ جواب واضح است، خیر.

ماوس یکی از پرکاربردترین لوازم جانبی در کامپیوتر شما است. شما نباید از موس های ارزان قیمتی که سال ها پیش تهیه کردید هنوز هم استفاده کنید. تعویض ماوس می تواند به شما کمک کند در کار یا بازی کردن دارای عملکرد بهتری شوید، به علاوه می تواند به جلوگیری از آسیب رسیدن به مچ دست و انگشتان شما نیز کمک کند.

قبل از خرید یک ماوس جدید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید، برای دانستن این نکات تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

1- ماوسی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد

mouse-shopping-guide

برای اکثر کاربران، ماوس سه کلید استاندارد (که در آن چرخ اسکرول به عنوان کلید سوم عمل می کند) این کار را به خوبی انجام می دهد. اما برای کارهای خاص، به موس هایی که مخصوص آن کار طراحی شده اند نیاز دارید، در ادامه به آن ها می پردازیم.

ماوس گیمینگ

گیمرها همیشه باید روی خرید موس گیمینگ سرمایه گذاری کنند. این شما را به بازیکن و پلیر بهتری تبدیل نمی کند، اما گیم پلی شما را بسیار آسان تر می کند.

بهترین ماوس گیمینگ مزایای ارگونومیکی را ارائه می دهد و برای بازی کردن طولانی مدت راحت تر است. این موس یک سنسور با کیفیت بالاتر خواهد داشت که دقت (DPI) آن را بهبود می بخشد.

و بهتر از همه، کلید‌هایی دارد که می‌توانید آن‌ها را پیکربندی کنید تا کارهای تکراری را آسان‌تر کنید. آیا باید به تفنگ تک تیرانداز خود سریع دسترسی پیدا کنید یا از یک کیت دارویی استفاده کنید؟ یک کلیک ساده می تواند این کار را انجام دهد. حتی می توانید ماکروهای پیچیده را به یک کلید اختصاص دهید.

بسیاری از ماوس‌های گیمینگ، دارای سوئیچ‌های DPI هستند که می‌توانید از آن‌ها برای جابه‌جایی بین تنظیمات DPI بالاتر (برای سرعت بیشتر نشانگر) و تنظیم DPI پایین (برای کنترل روان‌تر و دقیق‌تر نشانگر) استفاده کنید، در بعضی موارد کلید DPI به صورت تک می باشد. در ادامه به توضیح بیشتر می پردازیم.

همچنین مطالعه کنید:

6 تفاوت ماوس گیمینگ و عادی + توضیح کامل

ماوس قابل حمل

نوع اصلی دیگر ماوس تخصصی، ماوس مسافرتی است. بیشتر آنها فقط واحدهای استاندارد دو یا سه کلیدی هستند که برای جمع و جور بودن کوچک شده اند. اکثر آنها بی سیم هستند، اگرچه برخی از آن ها از کابل های کوتاه یا جمع شونده استفاده می کنند. همچنین آنها معمولاً به اندازه کافی مقرون به صرفه هستند که در صورت گم شدن می توانید به راحتی آنها را جایگزین کنید.

نکته اصلی یک ماوس مسافرتی یا قابل حمل توانایی قرار گرفتن در فضای کوچک مانند کیف لپ تاپ یا کوله لپ تاپ است و اغلب با در نظر گرفتن ارگونومی طراحی نشده اند. اگر زیاد در حال مسافرت هستید عالی هستند، اما برای استفاده همیشگی و طولانی مناسب نیستند.

2- ماوس ارگونومیک برای استفاده طولانی بهتر است.

mouse-shopping-guide

موس‌های ارگونومیک طوری طراحی شده‌اند که به روشی طبیعی‌تر در دست شما قرار می‌گیرند و فشار روی انگشتان و مچ دست شما را کاهش می‌دهند. آنها همچنین این ویژگی را دارند تا کلید های اضافی را در دسترس شما قرار دهند.

اینکه چقدر راحت هستند به شرایط زیادی بستگی دارد، از جمله نوع در دست گرفتن ماوس که شما ترجیح می دهید. برخی از کاربران دوست دارند دست خود را صاف نگه دارند، در حالی که برخی دیگر گرفتن چنگال مانند را ترجیح می دهند.

اندازه یکی از فاکتورهای راحتی است، و در حالی که بسیاری از ماوس ها در دو نسخه راست و چپ عرضه می شوند، همه اینطور نیستند. در نتیجه، اگر به دنبال یک ماوس ارگونومیک هستید، ابتدا چند ماوس را تست کنید. یا حداقل از جایی با سیاست بازگشت خوب خرید کنید. همچنین، یک ماوس عمودی، یک نوع خاص از ماوس ارگونومیک است، که می تواند بسیار راحت باشد.

عامل راحتی دیگری که اغلب نادیده گرفته می شود سر و صدا است. هنگامی که در حال انجام کار مهمی هستید، اکثر ماوس ها صدای کلیک تولید می کنند. حتی اگر شما را آزار ندهد، ممکن است دیگران را در نزدیکی خود آزار دهد. برای حل این مشکل، یک ماوس بی صدا مانند ماوس های سایلنت هترون (Hatron) تهیه کنید.

3- DPI بالاتر همیشه بهتر نیست

mouse-shopping-guide

یکی از مشخصات اصلی که برای ماوس مشاهده خواهید کرد، DPI یا حساسیت ماوس یا نقطه در هر اینچ است. به عبارت ساده تر، این شکلی است که نشان می دهد نشانگر ماوس به ازای هر اینچ که خود ماوس به صورت فیزیکی حرکت می کند تا چه اندازه حرکت می کند.

برای مثال یک صفحه نمایش 4K با عرض 3840 پیکسل را در نظر بگیرید. برای حرکت دادن نشانگر از لبه چپ به سمت راست، باید یک ماوس با دقت 400 DPI را تقریباً 10 اینچ روی میز خود بکشید. فاصله ماوس 3000 DPI چقدر است؟ حدود یک و نیم اینچ.

اما در حالی که قاعده کلی مشخصات فنی این است که اعداد بالاتر همیشه بهتر هستند، در اینجا این درست نیست. DPI نشان می دهد که نشانگر ماوس با چه سرعتی حرکت می کند و سریعتر همیشه بهتر نیست.

اینها توصیه های ما هستند:

  • اکثر کاربران «عادی» اصلاً نیازی به نگرانی در مورد DPI ندارند.
  • DPI بالا برای نمایشگرهای با وضوح بالا یا تنظیمات چند مانیتور عالی است. این به شما امکان می دهد سریعتر از صفحه نمایش عبور کنید.
  • برای بازی، DPI بالا به شما امکان می دهد سریعتر عمل کنید و واکنش نشان دهید. DPI کمتر به شما کنترل و دقت بیشتری می دهد.
  • گیمرها به یک ماوس با DPI قابل تنظیم نیاز دارند.
  • برای فتوشاپ یا سایر برنامه هایی که به دقت بالایی نیاز دارند، DPI کمتر می تواند بهتر باشد.

4- نرخ نظرسنجی فقط تا حدودی مهم است. (Polling Rate)

mouse-shopping-guide

یکی دیگر از مشخصات کلیدی که برای موش ها گزارش می شود، نرخ نظرسنجی یا Polling Rate است. این رقمی است که بر حسب هرتز (Hz) اندازه گیری می شود، نشان می دهد که ماوس در هر ثانیه چند بار موقعیت خود را به رایانه گزارش می دهد. عدد بالاتر به معنای دقت بیشتر و حرکت نرم تر است.

به طور مثال جهش از 500 هرتز به 1000 هرتز ممکن است بزرگ به نظر برسد، اما در واقع حرکتی از دو میلی ثانیه به یک میلی ثانیه است. بعید است که چشمان شما حتی متوجه این تغییر شوند.

گیمرهای حرفه ای نباید از ماوس هایی با نرخ نظر سنجی کمتر از 500 هرتز استفاده کنند، اما هر شخص دیگری می تواند نرخ نظرسنجی را به کلی نادیده بگیرد.

5- تفاوت های ماوس اپتیکالی و لیزری

mouse-shopping-guide

دو نوع متداول ماوس، موس های نوری (اپتیکالی) و لیزری هستند که در واقع تغییراتی در یک فناوری هستند. تفاوت اصلی این است که یک ماوس نوری از یک LED برای انعکاس سطح زیرین استفاده می کند، در حالی که ماوس لیزری از لیزر برای ردیابی حرکت استفاده می کند.

به همین دلیل شما فقط می توانید از موس های نوری روی سطوح صاف و مات استفاده کنید. اکثر ماوس های لیزری روی سطوح مختلفی از جمله شیشه کار می کنند.

ماوس های لیزری حساس تر هستند. آن‌ها می‌توانند به رتبه‌بندی DPI بالاتری برسند، به این معنی که می‌توانند حرکات را با دقت بیشتری ردیابی کنند و همچنین سریع‌تر روی صفحه حرکت کنند (بنابراین ممکن است لازم باشد حساسیت ماوس خود را کم کنید).

این می تواند منجر به مشکلی به نام "شتاب" شود. این جایی است که نشانگر ماوس زمانی که ماوس را سریع حرکت می دهید بیشتر از زمانی که آن را به آرامی حرکت می دهید حرکت می کند. این یک کابوس برای گیمرها است، که بسیاری از آنها ثبات یک ماوس نوری را به دقت بیشتر لیزری ترجیح می دهند.

6- ماوس های بی سیم اکنون بسیار بهتر شده اند

mouse-shopping-guide

ماوس‌های بی‌سیم تا حدی با همتایان سیم‌دار خود پیش‌رفته‌اند که اکنون نقاط مثبت آن‌ها بیشتر از جنبه‌های منفی است.

تأخیر در عملکرد ماوس تمام شده است. اگرچه گیمرها ممکن است همچنان سازگاری و قابلیت اطمینان مطلق را که با گزینه ماوس سیمی ارائه می شود ترجیح دهند. اگر مدل مناسبی را انتخاب کنید، مدت ها طول می کشد تا نیاز به تعویض باتری داشته باشید.

مزیت اصلی ماوس های بی سیم راحتی است. هیچ پیچ و تابی از کابل وجود ندارد و اگر از ماوس بلوتوث استفاده می کنید، پورت USB را نیز اشغال نمی کند. مسافت و برد ماوس بی سیم نیز بسیار بهتر بیشتر از ماوس با سیم است. این به شما امکان می دهد کامپیوتر متصل به پروژکتور یا تلویزیون را از فاصله 10 متری کنترل کنید.

همچنین مطالعه کنید:

موس با سیم یا موس بی سیم (وایرلس): همه آنچه که باید بدانید

7- بلوتوث برای ماوس بی سیم بهتر است

mouse-shopping-guide

هنگام خرید ماوس بی سیم، انتخاب شما بین مدل های فرکانس رادیویی (RF) یا بلوتوث است. ماوس‌های RF ممکن است کمی بیشتر پاسخگو باشند و راه‌اندازی آنها بسیار آسان‌تر است؛ کافی است به سادگی، دانگلی را که همراه آن است به دستگاه وصل کنید.

نقطه ضعف آن این است که دانگل یکی از درگاه های USB شما را اشغال می کند و در صورت گم شدن آن تقریباً استفاده از آن غیرممکن است. دستگاه هایی که از تکنولوژی RF استفاده می کنند، بیشتر در معرض تداخل سیگنال هستند.

بلوتوث راحت تر است. از یک درگاه USB گرانبها استفاده نمی‌کند و عمر باتری به راحتی می‌تواند به یک یا دو سال برسد. همچنین اشتراک گذاری یک ماوس بین چندین کامپیوتر بسیار ساده تر است.

راه اندازی ماوس بلوتوث به چند مرحله اضافی نیاز دارد و باید منتظر بمانید تا زمانی که کامپیوتر خود را بوت یا بیدار می کنید دوباره وصل شود.

8- ماوس یا ترک پد؟

mouse-shopping-guide

به جای یک ماوس معمولی، می توانید یک تاچ پد مستقل، مشابه آنچه در لپ تاپ استفاده می کنید در نظر بگیرید. این برای کارهایی مانند بازی و ویرایش تصویر مناسب نیست، اما برخی از کاربران سیستم‌های مبتنی بر لمس را بصری‌تر می‌دانند، به‌ویژه اکنون که نرم افزار های دسکتاپ اغلب با در نظر گرفتن لمس طراحی می‌شود.

از نظر ارگونومی، طراحی مسطح ممکن است برای همه کارایی نداشته باشد، اگرچه برخی از محصولات هوشمندانه از این موضوع عبور می کنند. موس Arc مایکروسافت به هر شکلی که راحت‌تر هستید منحنی می‌شود و تغییر شکل می دهد.

نحوه انتخاب ماوس

هنگام انتخاب ماوس، به این فکر کنید که می خواهید از آن برای چه کاری استفاده کنید. طراحان ممکن است راحتی و دقت یک ماوس لیزری ارگونومیک را ترجیح دهند، گیمرها ثبات یک ماوس اپتیکالی سیمی را ترجیح می دهند، و کاربران عمومی ممکن است پشتیبانی حرکتی یک صفحه لمسی را راحت ترین کار را پیدا کنند.

امیدواریم نکات و مطالبی را که در این مقاله عنوان کردیم. مورد پسند شما قرار گیرد در صورت هرگونه پرسش می توانید در نظرات مطرح نمایید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

مشکلات متداول ماوس + راه حل سریع

دسته بندی

نظرت در مورد این مطلب چیه؟

برای ثبت نظر، از طریق دکمه افزودن دیدگاه جدید نمایید. اگر این محصول را قبلا خریده باشید، نظر شما به عنوان خریدار ثبت خواهد شد.

علی حسامی
03 شهریور 1401

خیلی دنبال راهنمای خرید موس گشتم. این عالی بود ممنونم

سبد خرید

مبلغ کل 0 تومان